H Fiat S.p.A. (Φίατ), είναι ένας ιταλικός βιομηχανικός όμιλος, με έδρα το Τορίνο, της Ιταλίας.
Το όνομά της αποτελεί ακρωνύμιο της ονομασίας "Fabbrica Italiana Automobili Torino" (Ιταλική Αυτοκινητοβιομηχανία του Τορίνο) και ιδρύθηκε από μία ομάδα επενδυτών, μεταξύ των οποίων και ο Τζιοβάννι Ανιέλι (Giovanni Agnelli), το 1899. Ο εγγονός του Τζιάνι Ανιέλι ήταν ο πρόεδρος της Fiat από το 1966 μέχρι και το θάνατό του στις 24 Ιανουαρίου 2003. Παρόλα αυτά, από το 1996, κατείχε τη θέση του επίτιμου προέδρου του Ομίλου. Μετά την απομάκρυνσή τους, ο πρόεδρος έγινε ο Πάολο Φρέσκο, ενώ ο διευθύνων σύμβουλος έγινε ο Πάολο Κανταρέλλα. Ο Ουμπέρτο Ανιέλι, αδελφός του Τζιάνι Ανιέλι, έγινε πρόεδρος από το 2002 μέχρι το 2004. Μετά το θάνατο του Ουμπέρτο Ανιέλι στις 28 Μαΐου 2004,...
νέος πρόεδρος έγινε ο Λούκα Κορντέρο ντι Μοντετζέμολο, μέχρι πρότινος πρόεδρος της Ferrari (Φερράρι), θυγατρικής του Ομίλου. Όμως, οι κληρονόμοι της οικογένειας Ανιέλι ανέλαβαν θέσεις - κλειδιά μέσα στον Όμιλο, μεταξύ των οποίων ο Τζον Έλκαν που έγινε αντιπρόεδρος της εταιρείας στα 28 του χρόνια. Ταυτόχρονα, ο διευθύνων σύμβουλος Τζουζέπε Μόρκιο υπέβαλλε την παραίτησή του και στη θέση του τοποθετήθηκε ο Σέρτζιο Μαρκιόνε, την 1η Ιουνίου του 2004.Οι δραστηριότητες του Ομίλου, είχαν εστιασθεί αρχικά στην κατασκευή αυτοκινήτων, αλλά και άλλων αγροτικών ή βιομηχανικών οχημάτων. Με την πάροδο των ετών, όμως, οι δραστηριότητές της επεκτάθηκαν σε μία ευρεία γκάμα τομέων της βιομηχανίας. Είναι άλλωστε ο μεγαλύτερος βιομηχανικός όμιλος της Ιταλίας. Έχει επίσης σημαντικό κομμάτι της βιομηχανικής παραγωγής της εκτός Ιταλίας. Χαρακτηριστικό είναι πως οι δραστηριότητές της εκτείνονται σε 61 χώρες, με 1.063 εταιρείες που απασχολούν 223.000 άτομα, 111.000 εκ των οποίων απασχολούνται εκτός Ιταλίας. Ο Όμιλος Fiat, ξεκινώντας από τα τέλη του 1960, έχει αποκτήσει έναν μεγάλο αριθμό εταιρειών, μεταξύ των οποίων και οι ακόλουθες:
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες του Ομίλου ελέγχονται από δύο εταιρείες: την Fiat Group Automobiles και τη Maserati και τη Φερράρι. Η Fiat Group Automobiles έχει υπό την διαχείρισή της τις φίρμες Lancia, Alfa Romeo, Fiat και Abarth. Η Ferrari ανήκει στον Όμιλο Fiat, όμως λειτουργεί αυτόνομα.
Το βραβείο του "Αυτοκινήτου της Χρονιάς"
Το βραβείο του "Αυτοκινήτου της Χρονιάς" δημιουργήθηκε το 1964 και παραμένει το πιο σημαντικό βραβείο αυτοκινήτων εδώ και 40 περίπου χρόνια. Συνολικά, 11 αυτοκίνητα της Fiat Auto έχουν κατακτήσει αυτό το βραβείο μέχρι το 2008.
Αυτοκίνητα της φίρμας Fiat έχουν κατακτήσει το βραβείο 9 φορές:
* 1967: Fiat 124
* 1970: Fiat 128
* 1972: Fiat 127
* 1984: Fiat Uno
* 1989: Fiat Tipo
* 1995: Fiat Punto
* 1996: Fiat Bravο/Brava
* 2004: Fiat Panda (Nέο)
* 2008: Fiat 500 (Nέο)
Ο Όμιλος Fiat κατέχει την CNH Global (που περιλαμβάνει τις Case Construction, Case IH, Flexi-Coli, Kobelco, New Holland, New Holland Construction και Steyr) και την Fiat - Hitachi Construction. Η CNH είναι η δεύτερη μεγαλύτερη κατασκευάστρια αγροτικού εξοπλισμού στον κόσμο, μετά την Deere & Company. Είναι επίσης η τρίτη μεγαλύτερη εταιρεία στην παραγωγή εξοπλισμού κατασκευών μετά τις Caterpillar και Komatsu. Η CNH φέρνει στον Όμιλο περίπου το 20.9% των συνολικών εσόδων. Η εταιρεία αυτή είναι επίσης η πιο προνομιούχα εταιρεία του Ομίλου, λόγω της ανάπτυξης και των κερδών που φέρνει στη Fiat.
Ο τομέας αυτός του Ομίλου αναλαμβάνει την κατασκευή επαγγελματικών οχημάτων (εταιρείες Iveco και Seddon Atkinson), λεωφορείων (Iveco και Irisbus) και πυροσβεστικών οχημάτων (Camiva, Iveco και Magirus).
Η μεγάλη εταιρεία κατασκευής ανταλλακτικών Magneti-Marelli ανήκει στη Fiat, και εκείνη με τη σειρά της έχει στην κατοχής της άλλες φίρμες όπως η Carello, η Automotive Lighting, η Siem, η Cofap, η Jaeger, η Solex, η Veglia Borletti, η Vitaloni και η Weber. Άλλη εταιρεία ανταλλακτικών του Ομίλου είναι η Riv - SKF.
Ο Όμιλος Fiat δραστηριοποιείται και στα προϊόντα μεταλλουργίας μέσω μιας θυγατρικής της, της Teksid.
Συστήματα παραγωγής δημιουργούνται από μια θυγατρική του Ομίλου, της Comau S.p.A. (τώρα Comau Systems), η οποία εξαγόρασε τις American Pico, Renault Automation και Sciaky και παράγει βιομηχανικά συστήματα αυτοματοποίησης. Τις δεκαετίες του 1970 και 1980, η εταιρεία έγινε πρωτοπόρος στην χρησιμοποίηση ρομποτικών συστημάτων για την συναρμολόγηση αυτοκινήτων. Τα εργοστάσια παραγωγής της Fiat συμπεριλαμβάνονται στα πιο ανεπτυγμένα και τεχνολογικά προηγμένα στον κόσμο.
Μια πολύ σημαντική ασφαλιστική εταιρεία, η Toro Assicurazioni ανήκει στον Όμιλο και του επιτρέπει να ελέγχει ένα μεγάλο κομμάτι της αγοράς (μαζί με άλλες εταιρείες όπως η Lloyd Italico και η Augusta Assicurazioni) και να αλληλεπιδρά με κάποιες τράπεζες.
Ο Όμιλος Fiat περιλαμβάνει επίσης συγκεκριμένες φίρμες στον τομέα των εκδόσεων, όπως τη La Stampa (που δημιουργήθηκε το 1926 για την έκδοση της ομώνυμης εφημερίδας), την Itedi και την Italiana Edizioni. Μία εξειδικευμένη διαφημιστική εταιρεία είναι η Publikompass η οποία υποστηρίζεται από το Κέντρο Τύπου της Fiat.
Οι Fiat Gesco, KeyG Consulting, Sadi Customs Services, Easy Drive, RM Risk Management και Servizio Titoli είναι μικρότερες εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε συμβουλευτικές υπηρεσίες στον οικονομικό τομέα. Άλλη δραστηριότητα του Ομίλου είναι και η εταιρεία Fiat Information & Communication Services, στον τομέα της Πληροφορικής και των Τηλεπικοινωνιών.
Η Fiat υποστηρίζει και το Ίδρυμα Τζιοβάννι Ανιέλι, ένα σημαντικό ίδρυμα για κοινωνικές και οικονομικές έρευνες. Το Palazzo Grassi, ένα διάσημο αρχαίο κτίριο στη Βενετία, τώρα μουσείο και υποστηριζόμενο μέχρι πρότινος από τον Όμιλο, πωλήθηκε τελικά στο καζίνο της Βενετίας τον Ιανουάριο 2005.
Ο Όμιλος δηλώνει δυναμικό παρόν σε πολλές χώρες, όχι μόνο στη Δύση. Ήταν μια από τις πρώτες εταιρείες που κατασκεύασε εργοστάσιο παραγωγής αυτοκινήτων σε Σοβιετικές χώρες, με μονάδες παραγωγής στο Βλαδιβοστόκ και στο Κίεβο. Η ρωσική κυβέρνηση συνέχισε την συνεργασία με τη Fiat, προχωρώντας σε δημιουργία εταιρείας από κοινού με τον ιταλικό Όμιλο, με το όνομα AutoVAZ (γνωστή και ως Lada σε χώρες εκτός Ρωσίας). Ο Όμιλος έχει επίσης μία θυγατρική στην Πολωνία, όπου παράγονται τα μικρά μοντέλα της εταιρείας. Η Fiat έχει επίσης εργοστάσια στην Αργεντινή, στη Βραζιλία και φυσικά στην Ιταλία. Άλλες χώρες όπου βρίσκονται εργοστάσιά της είναι και οι Κίνα, Αίγυπτος, Γαλλία, Ινδία, Νότια Αφρική, Τουρκία και Βιετνάμ. Το 2005, η εταιρεία βρισκόταν στην πρώτη θέση των πωλήσεων στην βραζιλιάνικη αγορά με ποσοστό κοντά στο 25%.