Επιβατικά αυτοκίνητα
Καινούργια: Εξαιρετικά χαμηλή επίδοση σημείωσαν οι ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων κατά το μήνα Σεπτέμβριο, με μόλις 5.994 μονάδες. Η κάμψη των ταξινομήσεων έφθασε το -49,9%, ως προς την ανάλογη περίοδο του 2009 ή το -66,6%, ως προς το μέσο όρο των αντίστοιχων μηνών της περιόδου 2004-2009. Συγκεκριμένα, το μήνα Σεπτέμβριο κατά το διάστημα που προηγήθηκε της κρίσης* ταξινομούνταν, κατά μέσο όρο, 17.951 οχήματα ενώ τον περασμένο μήνα λιγότερα από έξι χιλιάδες. Σημειώνεται ότι από την αρχή του έτους έχουν ταξινομηθεί 41,3% λιγότερα επιβατικά αυτοκίνητα σε σύγκριση με την εξαετία 2004-2009.
Ελαφρά φορτηγά (μικτού βάρους ως 3,5 τόνους)
Καινούργια: Εξαιρετική κάμψη 45,6%, παρουσιάστηκε το πρώτο εννεάμηνο του 2010 στην αγορά καινούριων ελαφρών φορτηγών. Οι ταξινομήσεις ελαφρών φορτηγών άγγιξαν τις 8.980 μονάδες, σε σύγκριση με τις 16.501, κατά μέσο όρο, το αντίστοιχο διάστημα της εξαετίας 2004-2009.
Φορτηγά (μικτού βάρους πάνω από 3,5 τόνους)
Καινούργια: Κατά τους πρώτους εννιά μήνες του έτους, η αγορά των καινούριων μεσαίων και βαρέων φορτηγών σημείωσε μείωση της τάξης του 37% με τις ταξινομήσεις να αγγίζουν τις 1.093 έναντι των 1.740 που ήταν, κατά μέσο όρο, κατά την παρελθούσα εξαετία.
Σημειώνεται ότι το μεγαλύτερο ποσοστό της συγκεκριμένης κατηγορίας οχημάτων συνεχίζει να καλύπτεται από εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα. Τα καινούρια εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν μόνο ένα μικρό ποσοστό του συνόλου, διατηρώντας υψηλό το μέσο όρο ηλικίας των μεσαίων και βαρέων φορτηγών στη χώρα μας, με όλα τα προβλήματα οδικής ασφάλειας και περιβαλλοντικής επιβάρυνσης που συνεπάγεται ο υπέργηρος στόλος.
Λεωφορεία
Καινούργια: Συνεχίστηκε και κατά το μήνα Αύγουστο η κάθετη πτώση των ταξινομήσεων καινούριων λεωφορείων. Συνολικά, κατά το πρώτο εννεάμηνο του τρέχοντος έτους η πτώση άγγιξε το 61,1%, αφού οι ταξινομήσεις μειώθηκαν από 705, κατά μέσο όρο το αντίστοιχο χρονικό διάστημα της εξαετίας 2004-2009, σε 274 το 2010.
Μοτοσυκλέτες (άνω των 50cc)
Καινούργιες μοτοσυκλέτες: Πτώση 26,9% παρουσίασε η αγορά μοτοσυκλέτας κατά τη διάρκεια του πρώτου εννεάμηνου του έτους (52.494 δίκυκλα το 2010, έναντι 71.767 μονάδων κατά την προηγούμενη εξαετία). Η αγορά μοτοσυκλετών κινείται σε επίπεδα σημαντικά χαμηλότερα του έτους 2004, παρά το γεγονός ότι κατά τους προηγούμενους μήνες συμπεριλήφθηκαν στις ταξινομήσεις και αυτές που έγιναν από την Ελληνική Αστυνομία για τις ανάγκες της δίκυκλης αστυνόμευσης.
*Η σύγκριση των στατιστικών στοιχείων του ΣΕΑΑ πραγματοποιείται με βάση το μέσο όρο κατά την εξαετία 2004-2009 (πχ. Ιανουάριος 2010, ως προς το μέσο όρο Ιανουαρίου των ετών 2004-2009).
Πετρελαιοκίνηση
Η πετρελαιοκίνηση στην Ελλάδα είναι απαγορευμένη για τα επιβατικά αυτοκίνητα και τα ελαφρά φορτηγά στις αστικές περιοχές όπως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη.
Ο λόγος που αρχικά επιβλήθηκε η απαγόρευση αυτή ήταν οι αυξημένες εκπομπές σωματιδίων που προκαλούσαν στο παρελθόν (δεκαετία '80) οι πετρελαιοκινητήρες.
Όμως η τεχνολογική εξέλιξη σε συνδυασμό με τον βαθμό φιλικότητας των πετρελαιοκίνητων οχημάτων και την ανάγκη για οικονομία καυσίμου, που προκύπτει σε διεθνές επίπεδο από την ανατίμηση του πετρελαίου, συνηγορούν υπέρ της άρσης της απαγόρευσης κυκλοφορίας μόνο των πετρελαιοκίνητων επιβατικών αυτοκινήτων και ελαφρών φορτηγών τελευταίας τεχνολογίας (Euro IV) στα αστικά κέντρα.
Η Ελλάδα αποτελεί και εδώ εξαίρεση, δεδομένου ότι στα επιβατικά αυτοκίνητα, μόνο τα ταξί πωλούνται με πετρελαιοκίνηση, δηλαδή λιγότερο από το 1% της αγοράς, ενώ στα ελαφρά φορτηγά, παρά το γεγονός ότι το ποσοστό των πετρελαιοκίνητων ανέρχεται στο 81% πετρελαιοκίνητα, παραμένει εντούτοις το χαμηλότερο της ΕΕ.
Ο ΣΕΑΑ πιστεύει ότι λαμβάνοντας υπ' όψιν τις τεχνολογικές εξελίξεις της τελευταίας δεκαετίας και την εξέλιξη της ευρωπαϊκής αγοράς, η πολιτεία θα έπρεπε να επανεξετάσει το θέμα.
Στόλος κυκλοφορούντων οχημάτων 2007
Στον παρακάτω πίνακα εμφανίζεται ο στόλος των οχημάτων που κυκλοφορούσαν στην Ελλάδα το 2007.
ΣΤΟΛΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΝΤΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ 2007 | |||
Κατηγορίες | Μονάδες | Ποσοστό (%) | Διαφορά με 2006 |
Επιβατικά αυτοκίνητα (συμπεριλαμβάνονται τα ταξί) | 4.834.313 | 71,3% | 5,7% |
εκ των οποίων Συμβατικά | 1.323.646 | 27,4% επί του συνόλου των επιβατικών αυτ/των | - |
εκ των οποίων Καταλυτικά | 3.510.667 | 72,6% επί του συνόλου των επιβατικών αυτ/των | - |
Ελαφρά φορτηγά | 750.477 | 11,1% | 0,4% |
Βαρέα φορτηγά | 238.939 | 3,5% | 4,5% |
Λεωφορεία | 26.197 | 0,4% | 0,9% |
Μοτοσικλέτες (>50 cc) | 931.527 | 13,7% | 12% |
ΣΥΝΟΛΟ | 6.781.453 | 5,8% |
Όπως φαίνεται και στον παραπάνω πίνακα, τα κυκλοφορούντα επιβατικά αυτοκίνητα ξεπέρασαν τα... 4,8 εκατομμύρια, παρουσιάζοντας έτσι μια αύξηση κατά 5,7% συγκριτικά ως προς το 2006.
Eκείνο που πρέπει να επισημανθεί, είναι ότι το 27,4% του στόλου των επιβατικών αυτοκινήτων είναι ακόμη συμβατικής τεχνολογίας, δηλαδή ταξινομημένα προ του 1990. Tο ποσοστό αυτό είναι επίσης μοναδικό στο πλαίσιο της Ε.Ε., όπου κατά μέσο όρο, το ποσοστό των συμβατικών αυτοκινήτων που παραμένει σε κυκλοφορία είναι κάτω του 10% και σε μερικές χώρες ακόμα και κάτω του 5%.
Ελαφρά φορτηγά (μικτού βάρους ως 3.5 τόνους)
H κατηγορία των ελαφρών φορτηγών με 750.477 μονάδες αντιπροσωπεύει το 11,1% των κυκλοφορούντων οχημάτων.
Φορτηγά (μικτού βάρους άνω των 3.5 τόνων)
O στόλος των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων παρουσιάζει αύξηση κατά 4,5%. H αναλογία του στόλου αυτού στο σύνολο των οχημάτων (3,5%).
Λεωφορεία
O στόλος των λεωφορείων παρουσιάζει μικρή αύξηση κατά 0,4.
Μοτοσυκλέτες (άνω των 50cc)
Το σύνολο των κυκλοφορούντων μοτοσυκλετών ανέρχονται σε 931.527. Στο σύνολο αυτό δεν περιλαμβάνονται τα μοτοποδήλατα (έως 50cc) διότι τέτοιου τύπου δίκυκλα δεν ταξινομούνται στο Υπουργείο Μεταφορών αλλά στα κατά τόπους αστυνομικά τμήματα με ευθύνη του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης. Βάσει εκτιμήσεων, υπολογίζεται ότι οι μοτοσυκλέτες κάτω των 50cc αντιπροσωπεύουν το 20%-22% του συνόλου και είναι ±230.000, οπότε το σύνολο των δικύκλων στην Ελλάδα ανέρχεται περίπου στο 1 εκατομμύριο.
[ΣΕΑΑ]