26,025 άνθρωποι πέθαναν ως αποτέλεσμα τροχαίων συμβάντων στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 2013 και 199,000 τραυματίστηκαν σοβαρά
Ο αριθμός των σοβαρά τραυματισμένων δεν μειώνεται με τον ίδιο ρυθμό που μειώνεται ο αριθμός των νεκρών, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή στόχευση για το 2020.
Η Σλοβακία είναι η χώρα που έχει κάνει τη μεγαλύτερη πρόοδο στη μείωση των θανάτων, από το 2010 που καθορίσθηκε ο Ευρωπαϊκός στόχος της μείωσης κατά 50% μέχρι το 2020, σύμφωνα με τη νέα έκθεση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για τις Ασφαλείς Μεταφορές (European Transport Safety Council).
Τα στοιχεία για την περίοδο 2010-2013 αποκαλύπτουν ότι η Σλοβακία είναι η χώρα που έχει μια δραματική μείωση κατά 37% των συνολικών θανάτων των χρηστών του οδικού δικτύου. Η Σλοβακική κυβέρνηση στα πλαίσια της εκδήλωσης που οργανώνει το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο για τις Ασφαλείς Μεταφορές στις Βρυξέλλες, σήμερα, Τετάρτη 18 Ιουνίου, θα λάβει ένα βραβείο ως ένδειξη αναγνώρισης αυτής της προόδου που έχει επιτύχει.
Η οδική ασφάλεια τις τελευταίες μέρες είναι πρωτοσέλιδο θέμα στη Σλοβακία, μετά από ένα ατύχημα στο οποίο ενεπλάκη ένα λεωφορείο και είχε ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 4 έφηβοι και να τραυματιστούν σοβαρά πολλοί περισσότεροι.
Ο Antonio Avenoso, εκτελεστικός Δ/ντής του Συμβουλίου (ETSC) ανέφερε:
«Σήμερα αναγνωρίζουμε την πρόοδο που έχει κάνει η Σλοβακία τα τελευταία χρόνια, σε σχέση με τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Όμως, μετά την πρόσφατη τραγωδία θα πρέπει να θυμόμαστε τη συνολική μας ευθύνη να εργαζόμαστε και να προσπαθούμε ώστε μία ημέρα οι θάνατοι από τροχαία να είναι παρελθόν».
«Ελπίζουμε ότι τα τελευταία γεγονότα και το σημερινό βραβείο θα εμπνεύσουν νέα μέτρα στη Σλοβακία για τη περαιτέρω βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Προτρέπουμε την κυβέρνηση να υιοθετήσει ένα σύστημα επιβολής πόντων ανά παράβαση, μαζί με αυξημένη αστυνόμευση του ΚΟΚ, να επεκτείνει το δίκτυο των καμερών καταγραφής ταχύτητας και να απαιτήσει τη χρήση συστημάτων κλειδώματος (interlocks) λόγω κατανάλωσης αλκοόλ»
Η Ισπανία, η Ελλάδα και η Πορτογαλία επίσης σημείωσαν σημαντική πρόοδο, μειώνοντας τα θύματα των τροχαίων ατυχημάτων πάνω από 30%, την ίδια τριετή περίοδο. Σε αντίθεση, η Φινλανδία, η Σερβία και η Σουηδία, κατάφεραν να μειώσουν τους νεκρούς των τροχαίων ατυχημάτων σε λιγότερο από 5%, ενώ η Εσθονία και η Μάλτα είχαν λίγο περισσότερους νεκρούς το 2013, σε σχέση με το 2010.
26,025 άνθρωποι πέθαναν ως αποτέλεσμα τροχαίων συμβάντων στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 2013 ενώ άλλοι 199,000 τραυματίστηκαν σοβαρά, πολλοί εκ των οποίων με χρόνιες επιπτώσεις.
Προτροπή για καθορισμό στόχου μείωσης σοβαρών τραυματισμών
Η έκθεση καταδεικνύει επίσης ότι η πρόοδος στη μείωση του αριθμού των σοβαρά τραυματισμένων στους ευρωπαϊκούς δρόμους δεν είναι αντίστοιχη με αυτή των νεκρών από τροχαία δυστυχήματα. Οι προωθούμενες ενέργειες από την ΕΕ για την ομογενοποίηση της συλλογής και κατηγοριοποίησης των συλλεγέντων στοιχείων μεταξύ των κρατών μελών, ανοίγουν το δρόμο για την καθιέρωση ενός στόχου μείωσης του αριθμού των σοβαρά τραυματισμένων από τροχαία. Έτσι, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο για τις Ασφαλείς Μεταφορές επαναλαμβάνει την πρότασή του για αυτό το στόχο, να τεθεί το ποσοστό μείωσης κατά 35% μεταξύ 2015 και 2020. Αυτός είναι ένας αισιόδοξος στόχος, αλλά εκτιμάται ότι είναι δυνατόν να επιτευχθεί από τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο για τις Ασφαλείς Μεταφορές (ETSC). Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να πάρει πρωτοβουλίες με πολλές προτάσεις για την αντιμετώπιση των σοβαρών τραυματισμών, εντός του επόμενου έτους.
Η 8η ετήσια Έκθεση Δείκτη Απόδοσης Οδικής Ασφάλειας (PIN) του ETSC βασίζεται σε ανάλυση και επίσημα στοιχεία που ελέγχονται από μία ομάδα 32 εμπειρογνωμόνων της Οδικής Ασφάλειας, από την Ευρωπαϊκή Ένωση των 28 κρατών μελών, τη Νορβηγία, Ελβετία, Σερβία και Ισραήλ. Το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας ‘Πάνος Μυλωνάς’ συμμετέχει ενεργά από την αρχή των εργασιών του Δείκτη Απόδοσης Οδικής Ασφάλειας (PIN), το 2006 και εκπροσωπείται από τον συγκοινωνιολόγο και μέλος του Ινστιτούτου κ. Ευσταθιάδη Στέλιο, ο οποίος δήλωσε ότι η διαχρονική αξία του Δείκτη Απόδοσης Οδικής Ασφάλειας (PIN), έγκειται στο γεγονός ότι είναι απαραίτητη η επεξεργασία και ανάλυση των στατιστικών στοιχείων, για την αντιμετώπιση των προβλημάτων της οδικής ασφάλειας αλλά και για την βαθύτερη γνώση του προγράμματος. Η Πρόεδρος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς», κα Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά, δήλωσε ότι το Ι.Ο.ΑΣ. παρακολουθεί συστηματικά τις εξελίξεις στον Ευρωπαϊκό χώρο, υιοθετώντας εφαρμοσμένες πρακτικές και ιδέες που έχουν φέρει αποτελέσματα, στην προσπάθεια να επιτευχθεί ουσιαστική μείωση των τροχαίων.
Για περισσότερες πληροφορίες, και για να έχετε πρόσβαση στην έκθεση, μαζί με τα συνοδευτικά στοιχεία (πίνακες, κ.λπ.), επισκεφθείτε την ιστοσελίδα www.etsc.eu/pin.
Σημειώσεις:
Ποσοστιαία μεταβολή των νεκρών από τροχαία ατυχήματα, μεταξύ 2010 και 2013
*Εθνικά προσωρινά στοιχεία για το 2013, καθώς τα οριστικά του 2013 δεν ήταν διαθέσιμα κατά το χρόνο εκτύπωσης της έκθεσης.
**ETSC εκτιμήσεις 2013 βασισμένες στη βάση δεδομένων EC CARE Quick indicator. Ο αριθμός νεκρών για Λουξεμβούργο και Μάλτα είναι μικρά και για αυτό έχουν μεγάλες ετήσιες διακυμάνσεις
Ο Δείκτης Απόδοσης Οδικής Ασφάλειας (PIN) χρηματοδοτείται από τις εταιρίες/ οργανισμούς Volvo Group, Volvo Trucks, Swedish Transport Administration,Norwegian Public Roads Administration και Toyota Motor Europe.
[Ι.Ο.Α.Σ.]