Ευτυχή κατάληξη είχε η διαπραγμάτευση μεταξύ της αμερικανικής General Motors, μητρικής της Saab, και της ολλανδικής Spyker, η οποία τελικά θα την αποκτήσει. Η σουηδική Saab μετά την πολύχρονη πορεία της δεν θα διαλυθεί, όπως πολλοί φοβούνταν, αλλά θα αλλάξει ιδιοκτησιακό καθεστώς. Η αμερικανική GM την πωλεί αντί 400 εκατ. δολαρίων στη μικρή ολλανδική Spyker, η οποία κατασκευάζει λίγα αυτοκίνητα πολυτελείας.
Με τη Saab στα χέρια της, η Spyker αποκτά πρόσβαση στην ευρεία αγορά αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσεως, καταβάλλοντας τίμημα 74 εκατ. δολαρίων σε ρευστό και 326 εκατ. δολάρια σε προνομιούχες μετοχές. Πρόκειται για μετοχές στον νέο υπό δημιουργία όμιλο Spyker / Saab.
Η εν λόγω συμφωνία εξαγοράς προϋποθέτει και τη συγκατάθεση της σουηδικής κυβέρνησης, που καλείται να προσφέρει εγγυήσεις για δάνειο 400 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων προς τη Saab. Η εξαγορά αναμένεται να κλείσει τον Φεβρουάριο κι έτσι η Saab θα εξέλθει της διαδικασίας διάλυσής της.
Η Saab είναι ένα από τα τέσσερα εμπορικά σήματα της General Motors (Pontiac, Saturn, Hummer) τα οποία επιθυμεί να πωλήσει, ώστε να επικεντρωθεί σε εκείνα των Chevrolet, Buick, GMC και Cadillac. Οι τελευταίες εξελίξεις της πώλησης της σουηδικής αυτοκινητοβιομηχανίας στην ολλανδική Spyker θα συμβάλουν στο να διασωθούν πολλές από τις 3.500 θέσεις εργασίας στο κεντρικό εργοστάσιο της Saab στο Τρολχάταν της νοτιοδυτικής Σουηδίας.
Για την ιστορία υπενθυμίζεται ότι η πώληση της Saab δεν ήταν εύκολη, αλλά αποδείχθηκε ευκολότερη στη διεκπεραίωσή της από εκείνη της (γερμανικής θυγατρικής της GM) Opel, η οποία τελικά δεν τελεσφόρησε. Aρχικά είχε ενδιαφερθεί η επίσης σουηδική Κoenigsegg με την αρωγή της κινεζικής Beijing Automo-tive Industry Holding, αλλά αποσύρθηκαν το Νοέμβριο. Μέχρι την τελευταία στιγμή, η πώληση στη Spyker αμφισβητείτο. Παράλληλα με τη Spyker, ενδιαφέρον είχαν εκφράσει το αφεντικό της Φόρμουλα 1 Μπέρνι Εκλεστον μαζί με τα ιδιωτικά κεφάλαια Genii Capital, μία επενδυτική ομάδα με επικεφαλής τον πρώην αντιπρόεδρο της σουηδικής κυβέρνησης Γιαν Νίγκρεν και μία ακόμα επενδυτική ομάδα του προέδρου της Μerbanco Κρις Τζόνστον. Πάντως, η κινεζική Beijing Automotive Industry Holding απέκτησε αντί 200 εκατ. δολαρίων κάποια τεχνογνωσία από τη Saab για ιδία χρήση.
Η Saab προήλθε από την αεροναυπηγική Svenska Aeroplan και ιδρύθηκε το 1937. Το πρώτο όχημα παρήχθη το 1947, η General Motors την αγόρασε κατά το ήμισυ το 1990 και το 2000 την απέκτησε πλήρως.
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ