Εντυπωσιακή άνοδο 60% σημείωσαν χθες οι τιμές της μετοχής της Spyker, της μικρής και ζημιογόνου αυτοκινητοβιομηχανίας της Ολλανδίας, λόγω φημολογίας ότι θα επιτύχει συμφωνία για την εξαγορά της Saab, μετά από σχετικά δημοσιεύματα στον διεθνή οικονομικό Τύπο. Η General Motors, μητρική της σουηδικής Saab, βρίσκεται σε προχωρημένες συνομιλίες με τη Spyker για μία συμφωνία. Εντούτοις, ο εκπρόσωπος της Spyker, μιας αυτοκινητοβιομηχανίας με πολύ περιορισμένη παραγωγή πολυτελών οχημάτων, δήλωσε ότι πρόκειται απλώς για φήμες, εφόσον ακόμα οι συζητήσεις συνεχίζονται. Στις 6 Ιανουαρίου, ο διευθύνων σύμβουλος της General Motors, Εντ Γουάιτακρ, είχε πει ότι το να αποκτηθεί η Saab είναι εύκολο. «Αρκεί να εμφανιστεί κάποιος με τα απαιτούμενα χρήματα και θα την αγοράσει», είχε δηλώσει. Μετά από μήνες διαπραγματεύσεων και σειρά ενδιαφερόμενων αγοραστών, πάντως, δεν έχει ακόμη ευοδωθεί κάποια συμφωνία.
Σημειωτέον ότι η General Motors έχει ξεκινήσει τη διαδικασία διάλυσης της σουηδικής θυγατρικής της, η οποία απασχολεί περί τα 3.400 άτομα. Ωστόσο, δημοσιεύματα των FT, Businessweek, Wall Street Journal έφεραν χθες τη συμφωνία εξαγοράς από τη Spyker σχεδόν στο τέλος της. Ισως το μοναδικό εμπόδιο για να κλείσει η συμφωνία να είναι οι εγγυήσεις υπό τη μορφή δανείου των 400 εκατ. ευρώ εκ μέρους της σουηδικής κυβέρνησης. Τον Οκτώβριο, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων είχε εγκρίνει το εν λόγω δάνειο για τη Saab, για λογαριασμό όμως της προηγούμενης εταιρείας που παρ’ ολίγον να την αγοράσει, την επίσης σουηδική Κοenigsegg. Λόγω του νέου ενδιαφερόμενου, απαιτείται επανέγκριση από τη Σουηδία και την ΕΤΕπ.
Οι σχετικές εγκρίσεις θα χρειαστούν μία εβδομάδα ή και δέκα ημέρες να διεκπεραιωθούν, εφόσον βέβαια ανακοινωθεί η συμφωνία εξαγοράς της Saab από τη Spyker. Οι ευρωπαϊκές αρχές που είναι αρμόδιες για τη λειτουργία του ανταγωνισμού στην Ευρωπαϊκή Ενωση καλούνται να αποφανθούν εάν οι σουηδικές εγγυήσεις συνάδουν με το καθεστώς της κρατικής βοήθειας. Υπάρχουν πάντως και αντενδείξεις για τη συμφωνία Spyker - Saab. Αυτές έχουν να κάνουν με το γεγονός ότι οι Spyker και Saab είναι ζημιογόνοι επί σειρά ετών. Η Spyker πώλησε 23 αυτοκίνητα το πρώτο ήμισυ του 2009 και εμφάνισε ζημίες 8,7 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία ιδρύθηκε προ εξαετίας και δεν έχει παρουσιάσει κέρδη, αν και έχει διευκρινίσει ότι έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση για το 2010. Τα κεφάλαια εξαγοράς της Saab εικάζεται πως θα προέλθουν από τη ρωσική τράπεζα Conversbank, τη μεγαλύτερο μέτοχο της Spyker.
ΠΗΓΗ