Του Roben Farzad
Και έτσι απλά, η κεφαλαιοποίηση της Tesla έφτασε στα 20 δισ. δολάρια.
Αυτό είναι ένα συναρπαστικό ορόσημο για μια αυτοκινητοβιομηχανία δέκα χρονών που στοχεύει φέτος στην πώληση μόλις 21.000 πολυτελών sedan. Ενώ οι μηνιαίες πωλήσεις της στις ΗΠΑ αντιστοιχούν στο 1% αυτών της Ford, η κεφαλαιοποίηση της εταιρείας κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων αντιστοιχεί στο 1/3 σχεδόν της κεφαλαιοποίησης των 64 δισ. δολαρίων της Ford. Επίσης οι επενδυτές αποτιμούν την Tesla στο 41% περίπου της κεφαλαιοποίησης των 48 δισ. δολαρίων της GM. Μάλιστα, σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg, πλέον η Tesla αξίζει περισσότερο από ό, τι η Suzuki Motor, η Mazda Motor και η Fiat, η κάτοχος πλειοψηφικού μεριδίου στην Chrysler Group.
Η μετοχή της Tesla που φέτος έχει ανέβει...
390%, αποτιμάται στις 260 φορές τα εκτιμώμενα κέρδη του 2013, έναντι 10 για την General Motors και 11 για τη Ford. Η μετεωρική άνοδος της Tesla έχει καταρρακώσει τους short-sellers.
Και τι δεν πήγε καλά φέτος για το «μωρό» του Elon Musk που ξαφνικά δεν μπορεί να καλύψει τη ζήτηση για το πολυτελές σεντάν Model S, αξίας άνω των 70.000 δολαρίων; Το Motor Trend ψήφισε τη ναυαρχίδα της εταιρείας «Αυτοκίνητο της Χρονιάς» για το 2013. Το Consumer Reports παραδέχτηκε το Μάιο, ότι είναι ένα από τα καλύτερα αυτοκίνητα που έχει δοκιμάσει –γεγονός που η εταιρεία εκμεταλλεύτηκε μαζί με τα πρώτα στην ιστορία της τριμηνιαία κέρδη για να προχωρήσει σε μια ευκαιριακή διάθεση μετοχών στη δευτερογενή αγορά που της επέτρεψε να αντλήσει περισσότερα από 1 δισ. δολάρια. Τα χρήματα επενεπενδύθηκαν στην επιχείρηση και χρησιμοποιήθηκαν για να αποπληρωθεί εννέα χρόνια νωρίτερα ένα δάνειο που είχε χορηγήσει στην Tesla το αμερικανικό υπουργείο Ενεργείας.
Και οι επιτυχίες εξακολουθούν να έρχονται. Την περασμένη εβδομάδα, η εταιρεία ήταν σε θέση να καυχηθεί ότι συνέτριψε κυριολεκτικά τα τεστ ασφάλειας της Εθνικής Υπηρεσίας Οδικής Ασφάλειας. Αυτή την εβδομάδα, η μετοχή αναρριχήθηκε σε επίπεδο-ρεκόρ στον απόηχο της είδησης πως η Tesla αύξησε τις πωλήσεις της κατά περισσότερο από 33000% στην Καλιφόρνια, ποσοστό που έφερε το Model S στην τρίτη θέση της κατάταξης των πολυτελών sedan με τις υψηλότερες πωλήσεις στη μεγαλύτερη αγορά των ΗΠΑ –χάνοντας την πρώτη και δεύτερη θές από τους βετεράνους των αυτοκινήτω πολυτελείας Mercedes και BMW. Στο πρώτο εξάμηνο η Tesla πούλησε στην Καλιφόρνια περισσότερα αυτοκίνητα από τις Porsche (ρΑΗ3: GR), Volvo (VOLVB SS), Lincoln, Land Rover (TTM) και Jaguar.
Έξω από τις ΗΠΑ, η Tesla μόλις άνοιξε ένα εργοστάσιο στην Ολλανδία, όπου ανυπόμομοι Ολλανδοί, Βέλγοι και Γάλλοι πελάτες έχουν προπαραγγείλει το πολυαναμενόμενο Model S. Αλλά και η Κίνα γνέφει στην εταιρεία: στο Χονγκ Κονγκ, τουλάχιστον 300 υποψήφιοι πελάτες έχουν προκαταβάλει 5.000 έως 42.500 δολάρια για να «κλείσουν» οχήματα της Tesla παρότι η εταιρεία δεν έχει καν ορίσει ακόμη την τιμή του αυτοκινήτου στην κινεζική αγορά.
Οι επενδυτές που έχουν θέση long στην Tesla των 20 δισ. δολαρίων ποντάρουν στο βάθος της φιλοδοξίας του CEO, Elon Musk, η καθαρή αξία του οποίου έχει περισσότερο από τριπλασιαστεί το τρέχον έτος, στα 8 δισ. δολάρια. Το περασμένο έτος, όταν η αξία της Tesla έφτανε μόλις τα 3 δισ. δολάρια, το διοικητικό συμβούλίο έδωσε στον Musk την επιλογή να αγοράσει 5,3 εκατομμύρια μετοχές στην τιμή των 31,17 δολαριων –σημερα διαπραγματεύεται στα 168 δολάρια- αλλά με μία μεγάη παγίδα: θα μπορούσε να ασκήσει όλα του τα options μόνο αν η χρηματισητριακή αξία της Tesla έφτανε τα 43,2 δισ. δολάρια και επιτυγχάνονταν 10 συγκεκριμένε λειτουργικά ορόσημα έως το 2022. «Για να δώσει μία προοπτική στους στόχους αυτούς, το συμβούλιο σημείωσε πως «η Ford και η General Motors (εκείνο τον καιρό) είχαν κεφαλαιοποίηση περίπου 53 δισ. δολ. και 40 δισ. δολ. αντίστοιχα».
Σε ό,τι αφορά την κεφαλαιοποίηση, ο Musk έχει ήδη διανύσει το μισό δρόμο.
Πηγή: Capital.gr