Κερδισμένοι και χαμένοι από το νέο σύστημα
Μεγάλες αλλαγές έρχονται στην αγορά των Ι.Χ. αυτοκινήτων. Το καθεστώς φορολόγησης των αυτοκινήτων θα αλλάξει ριζικά με σκοπό να αυξηθούν σημαντικά τα έσοδα του Δημοσίου από τη φορολογία της απόκτησης και της χρήσης Ι.Χ.
Η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών προανήγγειλε τη φορολόγηση των αυτοκινήτων με βάση τις εμπορικές αξίες και όχι τον κυβισμό τους, την επιβολή «περιβαλλοντικού τέλους» για τα οχήματα άνω των 15 ή 20 ετών, την κατάργηση του μέτρου της απόσυρσης και την αντικατάστασή του με επιδότηση που θα χορηγείται κυρίως για την απόκτηση οχημάτων χαμηλής τιμής αγοράς. Ανακοίνωσε επίσης ότι θα γίνουν αλλαγές στον υπολογισμό των τεκμηρίων διαβίωσης οι οποίες θα προκαλέσουναλλαγές και στο ύψος των επιβαρύνσεων από τους φόρους πολυτελούς διαβίωσης. Στο πλαίσιο του νέου καθεστώτος φορολόγησης, θα πρέπει, επίσης, να αναμένονται και αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας.
Οι αλλαγές στη φορολόγηση
-Μία από τις βασικές αλλαγές αφορά στο σύστημα τελών ταξινόμησης κρύβει τεράστιες αδικίες. Τα τέλη ταξινόμησης θα πρέπει να προσδιορίζονται με βάση την τιμή και όχι με βάση τα κυβικά. Σήμερα ένα αυτοκίνητο με τιμή χονδρικής 20.000 ευρώ και 1.600 κυβικά επιβαρύνεται με τα ίδια τέλη ταξινόμησης με ένα άλλο αυτοκίνητο ιδίων κυβικών, αλλά με τιμή χονδρικής 40.000 ευρώ.
Σήμερα, τα τέλη ταξινόμησης κλιμακώνονται από 5% έως και 50% επί της φορολογητέας αξίας του αυτοκινήτου και συνδέεται με τον κυβισμό. Με το νέο σύστημα, η τιμή θα είναι αυτή η οποία θα προσδιορίζει τα τέλη ταξινόμησης.
-Το ύψος των τελών κυκλοφορίας θα προσδιορίζεται σύμφωνα με την τιμή. Σήμερα εφαρμόζονται δύο συστήματα. Το ένα σύμφωνα με τον κυβισμό και όσα είναι άνω των 5 ετών και ένα δεύτερο σύμφωνα με τους ρύπους.
Τα μηδενικά τέλη κυκλοφορίας για τα νέα αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας σύντομα θα αποτελέσουν παρελθόν. Τα έσοδα από τέλη κυκλοφορίας έχουν μειωθεί σημαντικά και έτσι εκτιμάται ότι θα πληρώσουν όλοι, ακόμη και όσοι αγόρασαν τα μικρά και «καθαρά» ΙΧ για να μην πληρώνουν.
Τα ετήσια έσοδα από τέλη κυκλοφορίας είχαν αγγίξει τα 1,5 δισ. ευρώ ενώ πλέον έχουν υποχωρήσει κάτω από 1 δισ. ευρώ. Οι αλλαγές θα αφορούν τόσο τα αυτοκίνητα που καίνε πετρέλαιο, όσο και αυτά που δουλεύουν με βενζίνη.
-Επιβαρύνσεις στα παλιά. Το υπουργείο Οικονομικών προανήγγειλε την επιβολή πράσινου τέλους για τα αυτοκίνητα άνω των 15 ή 20ετών. Το ύψος του τέλους είναι άγνωστο, ενώ δεν αποκλείεται το μέτρο να οδηγήσει σε μαζική κατάθεση πινακίδων.
Τι ανακοίνωσε το υπουργείο Οικονομικών
1.Κατάργηση του κριτηρίου του κυβισμού των οχημάτων ως βάση της φορολόγησής τους. Αντί γι’ αυτό προτείνεται υπολογισμός της φορολογίας στη βάση της λιανικής τιμής (προ φόρων), με προοδευτική αναπροσαρμογή των συντελεστών του τέλους ταξινόμησης.
2.Καταβολή ΦΠΑ, έλεγχο στοιχείων και υπαγωγή στις διατάξεις της σχετικής φορολογίας των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων τα οποία προέρχονται από χώρες του εξωτερικού.
3.Θέσπιση αντικινήτρων στην κυκλοφορία παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων (π.χ. για οχήματα άνω της 20ετίας) με ένα «τέλος περιβάλλοντος».
4.Αντικατάσταση του συστήματος απόσυρσης από ένα δικαιότερο σύστημα φορολόγησης το οποίο θα επιδοτεί τα οχήματα χαμηλής τιμής αγοράς.
5.Ανάλογη προσαρμογή των τεκμηρίων διαβίωσης σχετικά με τα αυτοκίνητα.
6.Αλλαγή του τρόπου ελέγχου ανασφάλιστων και ανέλεγκτων από ΚΤΕΟ οχημάτων (π.χ. με ηλεκτρονική διασταύρωση των στοιχείων τους).