Κάθε πότε χρειάζονται αλλαγή τα τακάκια φρένων; |
Πρόκειται πράγματι για ένα εξάρτημα του αυτοκινήτου το οποίο δέχεται μεγάλη φθορά και που είναι εξαιρετικά σημαντικό το να γίνεται εγκαίρως η αντικατάστασή του. Είναι θέμα ασφάλειας.
Τα τακάκια αποτελούν ένα σημαντικό κομμάτι του συστήματος πέδησης (δηλαδή των φρένων) ενός αυτοκινήτου. Πρόκειται για ένα υλικό τριβής τοποθετημένο σε μια ατσάλινη επιφάνεια που σε συνδυασμό με τις δισκόπλακες επιβραδύνουν και σταματούν το αμάξι. Κάθε δισκόπλακα συνοδεύεται από δυο τακάκια.
Πιο συγκεκριμένα τα τακάκια, τα οποία βρίσκονται μέσα στην δαγκάνα φρένων, κοιτούν προς την μεριά του δίσκου και μόλις πατηθεί το πεντάλ από τον οδηγό, το υδραυλικό σύστημα των φρένων πιέζει τη δαγκάνα με τα τακάκια, σταματώντας την περιστροφή της δισκόπλακας. Τα δυο αυτά μέρη του συστήματος πέδησης (τακάκια και δισκόπλακες) «κολλάνε» μεταξύ τους και δημιουργούν την τριβή που προκαλεί το φρενάρισμα.
Από εκεί και πέρα, σχετικά με το ποια είναι τα καλύτερα τακάκια φρένων αυτοκινήτου, αυτό έχει να κάνει με τον τύπου του οχήματος, τον τρόπο και τις συνθήκες οδήγησης. Συνήθως οι μηχανικοί προτείνουν ένα σετ από ποιοτικά τακάκια (όπως τα Bosch, STARK, ZTEC, Vector, TRW, Lucas και Remsa) για μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και αντοχής, όταν η οδήγηση είναι κυρίως εντός πόλης. Αν όμως χρειάζεστε πιο γρήγορο και άμεσο φρενάρισμα καλά είναι τα τακάκια Brembo και Ferodo, τα οποία χρησιμοποιούνται και στα σπορ αυτοκίνητα, είτε τα Ate που αντέχουν σε υψηλές θερμοκρασίες λειτουργίας έως 800 °C.
Τα 4 είδη τους είναι τα εξής:
Μη-μεταλλικά: Έχουν μικρή διάρκεια ζωής, είναι μαλακά για τα δισκόφρενα, κατασκευασμένα από έναν συνδυασμό συνθετικών υλικών και δημιουργούν αρκετή σκόνη.
Ημι-μεταλλικά: Είναι πιο ανθεκτικά, αλλά φθείρουν περισσότερο τον δίσκο φρένων, αποβάλλουν αποτελεσματικά τη θερμότητα, είναι σκληρά (άρα θέλουν περισσότερη άσκηση δύναμης) και είναι φτιαγμένα από ένα μείγμα σιδήρου, γραφίτη και ανόργανης ύλης.
Μεταλλικά: Αντίστοιχα με τα ημι-μεταλλικά είναι ανθεκτικά, απαιτούν δύναμη, αλλά φθείρουν γρήγορα τους δίσκους. Τοποθετούνται μόνο σε αγωνιστικά οχήματα και είναι κατασκευασμένα από πορώδες ατσάλι, χωρίς συνθετικά πρόσθετα.
Κεραμικά: Είναι κατασκευασμένα από πηλό, πορσελάνη, αναμεμειγμένα με νιφάδες χαλκού και σύρματα. Συνδυάζουν την διάρκεια με τη δύναμη, αλλά δεν απομακρύνουν σωστά τη θερμότητα, με αποτέλεσμα να αυξάνεται η πιθανότητα για πρόκληση στρέβλωσης στα ίδια ή σε κάποιο άλλο τμήμα του συστήματος των φρένων.
Κάθε πότε πρέπει να αλλάζουμε τακάκια και ποια σημάδια δείχνουν πως πρέπει να αντικατασταθούν;
Με το πέρασμα του χρόνου, την οδηγική συμπεριφορά και τα χιλιόμετρα που διανύει ένα αυτοκίνητο είναι αναμενόμενο να προκαλείται φθορά στα τακάκια φρένων λόγω της τριβής τους στις δισκόπλακες. Επομένως, η αλλαγή τους είναι απαραίτητη προκειμένου τα φρένα του αυτοκινήτου να λειτουργούν σωστά και να μην χαλάσουν οι δίσκοι τους, το κόστος των οποίων είναι σαφώς μεγαλύτερο.
Συνήθως η αλλαγή στα τακάκια φρένων γίνεται κάθε 20.000 με 40.000 χιλιόμετρα.
Ποια είναι όμως τα σημάδια που αποκαλύπτουν πως πρέπει να γίνει αλλαγή στα τακάκια του αυτοκινήτου;
- Στο πάτημα του φρένου ακούγεται ένας τσιριχτός θόρυβος.
- Το πεντάλ πρέπει να πατηθεί περισσότερο απ’ ότι συνήθως προκειμένου να φρενάρει το αυτοκίνητο.
- Τρέμει το τιμόνι ή το πετάλι στο φρενάρισμα λόγω της έντονης τριβής.
- Οι ζάντες του αυτοκινήτου έχουν πολλή μαύρη σκόνη.
- Τα φρένα δεν πιάνουν καλά.
Αν το αυτοκίνητο σας είναι καινούργιας τεχνολογίας, συνήθως ανάβει μια φωτεινή ένδειξη στο καντράν που δείχνει πως χρειάζεται αλλαγή στα τακάκια. Από τη στιγμή που θα ανάψει, έχετε 1.000 με 3.000 χλμ για να τα αντικαταστήσετε πριν φθαρούν και οι δισκόπλακες.
Πως αλλάζουμε τα φθαρμένα τακάκια στο αυτοκίνητο μας;
Η αλλαγή στα φθαρμένα τακάκια είναι μια διαδικασία που μπορεί να γίνει στο συνεργείο από κάποιον ειδικό, αλλά και στο σπίτι αν έχετε τα κατάλληλα εργαλεία και έχετε μια σχετική γνώση του αντικειμένου. Σίγουρα η επιλογή του να αλλάξετε τα τακάκια μόνοι σας είναι πολύ πιο οικονομική και μπορεί να κερδίσετε μέχρι και 50 ευρώ από την εργασία που θα σας χρεώσει ο μηχανικός.
Αυτό βέβαια που έχει σημασία είναι να γίνει με μεγάλη προσοχή προκειμένου να μην υπάρξει κάποιο πρόβλημα στην μετέπειτα λειτουργία των φρένων.