Έρευνα της Goodyear και του London School of Economics δείχνει ότι η επιθετική συμπεριφορά στην οδήγηση μπορεί να μεταδοθεί πολλαπλασιαστικά σε άλλους οδηγούς
Λίγη ευγένεια μπορεί να κάνει τη διαφορά στους δρόμους αυτό το Πάσχα |
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Goodyear και του London School of Economics and Political Science (LSE) η συμπεριφορά των οδηγών στο δρόμο έχει πολλαπλασιαστικό χαρακτήρα.
Στην έρευνα στην οποία συμμετείχαν περισσότεροι από 9.000 οδηγοί από 15 Ευρωπαϊκές χώρες, το 87% των οδηγών παραδέχτηκαν ότι η προσεκτική και φιλική οδήγηση από άλλους οδηγούς είναι εκείνη που τους προτρέπει να οδηγήσουν με τον ίδιο τρόπο για το υπόλοιπο της διαδρομής τους. Το 55% των συμμετεχόντων δήλωσε πως όταν κάποιος οδηγός τους προκαλέσει ή τους εκνευρίσει στο δρόμο είναι πολύ πιθανό να «ξεσπάσουν» σε κάποιον άλλο οδηγό αργότερα. Όπως όλα δείχνουν, μια απλή κίνηση ευγένειας ή επιθετικότητας μπορεί να είναι η αρχή μιας αλυσίδας γεγονότων που είτε δημιουργούν άνετες και ασφαλείς συνθήκες στο δρόμο είτε προκαλούν άγχος και κινδύνους.
«Παραμερίζοντας παράγοντες όπως είναι οι καιρικές συνθήκες ή η κούραση, οι οδηγοί τριγύρω μας παίζουν σημαντικό ρόλο και στη δική μας συμπεριφορά κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού» σημείωσε ο επικεφαλής της έρευνας Δρ. Chris Tennant από το London School of Economics (LSE). «Στο δρόμο οι οδηγοί εφαρμόζουν συχνά τη λογική της αμοιβαιότητας. Ωστόσο επειδή η αλληλεπίδραση με άλλους οδηγούς είναι φευγαλέα τείνουμε να εφαρμόζουμε την αμοιβαιότητα εμμέσως καθώς την εφαρμόζουμε σε επόμενο οδηγό που θα συναντήσουμε αργότερα στο ταξίδι μας. Αυτή η συμπεριφορά έχει πολλαπλασιαστικό χαρακτήρα».
Η συμπεριφορά των άλλων οδηγών μπορεί να κάνει τον οποιονδήποτε να οδηγεί πιο επικίνδυνα
Καθώς άλλες έρευνες για την οδική ασφάλεια έχουν επικεντρωθεί στην αναγνώριση των συγκεκριμένων εκείνων οδηγών που είναι επιρρεπείς στο να εκδηλώσουν επικίνδυνη συμπεριφορά, αυτή η έρευνα τονίζει ότι η συμπεριφορά των άλλων οδηγών μπορεί να κάνει όλους τους οδηγούς να οδηγούν επικίνδυνα και όχι μόνο τους επιρρεπείς.
«Η οδηγική συμπεριφορά έχει σημασία για τους οδηγούς» εξηγεί ο κ. Tennant. Από την παρατήρηση αλληλεπιδράσεων όπως αυτές καταγράφηκαν σε βίντεο, προκύπτει πως η πλειοψηφία των οδηγών εκτιμά τη σημασία που έχουν κινήσεις που υποδηλώνουν το «ευχαριστώ», ενώ λιγότερο από το 10% των συμμετεχόντων στην έρευνα αρνούνται πως έχουν σημασία τέτοιες χειρονομίες. Οι οδηγοί της έρευνας παραδέχθηκαν επίσης πως όταν κάποιος άλλος οδηγός δεν ανταποδίδει με ένα «ευχαριστώ» την κίνηση καλής θέλησης στο δρόμο είναι πολύ πιθανόν στην επόμενη περίπτωση να οδηγήσουν πιο «επιθετικά», έστω και ακούσια, προκαλώντας μια πολλαπλασιαστική μετάδοση αυτής της κακής συμπεριφοράς».
«Οι οδηγοί θα πρέπει να έχουν στο μυαλό τους το πόσο σημαντικό αντίκτυπο έχει η δική τους συμπεριφορά στη συμπεριφορά των άλλων. Αυτή η έρευνα δείχνει ότι η επιθετική οδήγηση του ενός οδηγού μπορεί να ξεκινήσει μια αλυσιδωτή αντίδραση μεταξύ άλλων οδηγών που ενδέχεται να προκαλέσει κινδύνους ακόμα και ατυχήματα. Είναι στο χέρι μας να σταματήσουμε αυτό το φαινόμενο στους δρόμους» δήλωσε ο κ. Olivier Rousseau, Vice President Consumer Tires της Goodyear, για την Ευρώπη τη Μέση Ανατολή και την Αφρική.
Υπάρχουν πολλές απερισκεψίες που μπορεί να κάνει κανείς στο δρόμο
«Υπάρχουν πολλές απερισκεψίες που μπορεί να κάνει κανείς οδηγώντας όπως το να γίνεται ανταγωνιστικός, να φωνάζει, να κάνει απρεπείς χειρονομίες και να προσπαθεί να φοβίσει τους άλλους και όλα αυτά μπορούν να ενισχύσουν μια λιγότερο ασφαλή οδηγική κουλτούρα. Ωστόσο, υπάρχουν λίγοι αλλά πολύ δυνατοί τρόποι για να δείξει κάποιος την ευγένεια του στο δρόμο όπως, για παράδειγμα, να παραχωρεί προτεραιότητα σε συνθήκες κίνησης, να έχει οπτική επαφή και να λέει «ευχαριστώ» όταν άλλοι κάνουν το ίδιο για εκείνον καθώς και να ζητά συγγνώμη όταν προκαλεί κάποιο πρόβλημα. Όλα αυτά προάγουν τη φιλική οδήγηση και δημιουργούν μια πιο θετική οδηγική συμπεριφορά που μας ωφελεί όλους», καταλήγει ο κ. Tennant.
Η μελέτη πραγματοποιήθηκε με ποιοτική έρευνα, μέσω ομάδων συζητήσεων και συνεντεύξεων με οδηγούς στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιταλία καθώς και με ποσοτική έρευνα σε περίπου 9000 οδηγούς σε 15 χώρες (Βέλγιο, Τσεχία, Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Ολλανδία, Πολωνία, Ρουμανία, Ρωσία, Σουηδία, Τουρκία, Σλοβενία, Ισπανία, Ηνωμένο Βασίλειο και Αυστρία).