Με μεγάλο ενδιαφέρον από τους συμμετέχοντες πραγματοποιήθηκε σεμινάριο ασφαλούς οδήγησης μοτοσικλέτας με θεωρητικό και πρακτικό μέρος. Στο σεμινάριο που διοργανώθηκε από το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) "Πάνος Μυλωνάς" και φιλοξενήθηκε στην Αεροπορική Βάση Δεκέλειας, συμμετείχαν παρατηρητές από την Ελληνική Λέσχη MOTO GUZZI, που διέθεσε το χώρο ...
για το θεωρητικό μέρος του σεμιναρίου, εργαζόμενοι εταιρειών που συμμετέχουν στη Συμμαχία για την Ασφάλεια και τον Πολιτισμό στο Δρόμο "Δρόμοι στο Μέλλον" και εταιρειών που συνεργάζονται με το Ι.Ο.ΑΣ. για την εκπαίδευση του προσωπικού τους σε θέματα Οδικής Ασφάλειας. Εκπαιδευτές στο σεμινάριο ήταν εθελοντές του Ι.Ο.ΑΣ. με εξειδίκευση και εμπειρία στην ασφαλή οδήγηση μοτοσικλέτας.
Το εν λόγω πρόγραμμα διευρύνει τις προσπάθειες του Ινστιτούτου για ενίσχυση της ασφάλειας των ευάλωτων χρηστών της οδού, όπως είναι οι οδηγοί μοτοσικλέτας, και εντάσσεται στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού προγράμματος AVENUE for Traffic Safety που το Ι.Ο.ΑΣ. συντονίζει για 13 Oργανισμούς σε 9χώρες.
Επισημαίνεται ότι στη χώρα μας, παρότι οι μοτοσικλετιστές αντιπροσωπεύουν μικρό ποσοστό της κίνησης (16,5%) αποτελούν το 35% των θανατηφόρων τροχαίων[1]. Αξίζει να αναφερθεί πως στην περιοχή της Αττικής κατά το έτος 2011, το 34% του συνόλου των θανόντων από τροχαία ήταν μοτοσικλετιστές ενώ κατ´ αντιστοιχία το 40% του συνόλου των τραυματισθέντων (ελαφρά και βαριά συνολικά) ήταν επίσης μοτοσικλετιστές[2]. Αντίστοιχα πρόσφατα στοιχεία που αφορούν στο πρώτο εξάμηνο του 2013 για την Αττική το ποσοστό των θανάσιμα τραυματισθέντων που επέβαιναν σε δίκυκλο ήταν 38,14% ενώ το ποσοστό στα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα όπου υπήρξε εμπλοκή δικύκλου αντιστοιχεί σε 48,45%.
Την ίδια ώρα, σύμφωνα με στοιχεία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφαλείας Μεταφορών (ETSC)[3], παρόλο που οι μοτοσικλετιστές στην Ευρώπη διανύουν το 2% των συνολικών χιλιομέτρων, συμμετέχουν στο 16% των θανατηφόρων τροχαίων συμβάντων. Στην Ελλάδα για κάθε 1,5 χιλιόμετρο που διανύεται, οι μοτοσικλετιστές έχουν 16 φορές περισσότερες πιθανότητες να εμπλακούν σε θανατηφόρο τροχαίο σε σχέση με τους οδηγούς άλλων οχημάτων.
Βασικότερη αιτία θανάτου σε συμβάντα στα οποία εμπλέκονται οι μοτοσικλετιστές, είναι οι κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις. Συγκεκριμένα, το 80% των μοτοσικλετιστών που τραυματίζονται θανάσιμα στα τροχαία υποκύπτει σε τέτοιου είδους κακώσεις. Επίσης, περισσότερα από 4 στα 5 δυστυχήματα με μοτοσικλέτα καταλήγουν σε τραυματισμό ή θάνατο του μοτοσικλετιστή[4].
Στη χώρα μας που πλήττεται από την οικονομική κρίση η χρήση μοτοσικλέτας αποτελεί όλο και πιο συχνή λύση για πολλούς χρήστες των οδών. Πρέπει όμως πάντα να θυμόμαστε πως χωρίς τη σωστή εκπαίδευση, μπορεί να έχει αρνητικά αποτελέσματα, κατ’ εξοχήν για τους μοτοσικλετιστές οι οποίοι μπορεί εύκολα να τραυματιστούν χωρίς απαραίτητα οι ίδιοι να φέρουν ευθύνη για την πρόκληση του τροχαίου.
[1] Πηγή: στατιστικά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και του ΥΜΕ
[2] Πηγή: Ελληνική Αστυνομία, Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη
[3] Riders account for only 2% of the total km driven but represent 16% of the total number of road deaths (ETSC - 2006)
[ 4 ] Πηγή: Τα παραπάνω στοιχεία είναι από το Σύστημα Καταγραφής Ατυχημάτων στα εξωτερικά ιατρεία, ΣΚΑΕΙ, Κέντρο Έρευνας και Πρόληψης Ατυχημάτων - Κ.Ε.Π.Α., ΕΛΣΤΑΤ, Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.