Ποιοι (και τι και... πόσα) κερδίζουν από τη συμφωνία της αμερικανικής Ford να πουλήσει τη σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία στην κινεζική Geely
Το «έργο» παίζεται και ξαναπαίζεται εσχάτως: ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες κατασκευής πολυτελών, κατά κανόνα, αυτοκινήτων καταλήγουν μέσω Ηνωμένων Πολιτειών στην Απω Ανατολή. Μετά την Αston Μartin που κατέληξε στην ινδική Τata Μotors, η σουηδική Volvo ακολουθεί τα ίχνη των Jaguar και Land Rover στον δρόμο του μεταξιού. Διότι την Κυριακή η κινεζική Ζhejiang Geely Ηolding Co. συμφώνησε να εξαγοράσει τη σουηδική Volvo Cars από την αμερικανική Ford Μotor Co. αντί 1,8 δισ. δολαρίων, ολοκληρώνοντας έναν μαραθώνιο διαπραγματεύσεων που διήρκεσε 18 μήνες και πετυχαίνοντας τη μεγαλύτερη σε αξία εξαγορά που έχει κάνει ποτέ κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία στη διεθνή αγορά.
Βάσει της συμφωνίας η Geely θα καταβάλει στη Ford 1,6 δισ. δολάρια σε μετρητά και τα υπόλοιπα 200 εκατ. δολάρια θα τα πληρώσει με συναλλαγματική. Ο πρόεδρος της Geely Λι Σουφού εξέφρασε την ελπίδα ότι η συμφωνία θα ολοκληρωθεί το τρίτο τρίμηνο του έτους. Χάρη στην εκρηκτική αύξηση των πωλήσεων αυτοκινήτων που παρατηρείται στην Κίνα, η πολυπληθέστερη χώρα στον κόσμο έχει εξελιχθεί στην κορυφαία αγορά παγκοσμίως σε ό,τι αφορά τον κλάδο αυτοκινήτου. Τα κέρδη των εγχώριων αυτοκινητοβιομηχανιών δίνουν τη δυνατότητα στους Κινέζους να αναζητούν ευκαιρίες και τεχνογνωσία στις αγορές της Δύσης.
Από την άλλη πλευρά, πουλώντας τη Volvo ο διευθύνων σύμβουλος της Ford Αλαν Μάλαλι ολοκληρώνει τη στρατηγική απεμπλοκής της αμερικανικής εταιρείας από τον χώρο των πολυτελών ευρωπαϊκών επωνυμιών για να επικεντρώσει στα προϊόντα που φέρουν την επωνυμία της ίδιας της εταιρείας. Πρόκειται για μια στρατηγική «επιστροφής στις ρίζες», που ξεκίνησε το 2007 με την πώληση της βρετανικής Αston Μartin και συνεχίστηκε την επόμενη χρονιά με την πώληση των επίσης βρετανικών Jaguar και Land Rover στην Τata Μotors της Ινδίας αντί 2,4 δισ. δολαρίων. Θα συνεχιστούν οι επενδύσεις κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών στη Δύση; Ο ειδικός στον κλάδο αναλυτής της χρηματιστηριακής Νomura Securities στο Λονδίνο Μάικ Τάινταλ δίνει την απάντηση: «Αν ήμουν ανταγωνιστής της Geely στην Κίνα και ξαφνικά αντιλαμβανόμουν ότι έχανα μερίδιο από την ανταγωνίστριά μου επειδή εξαγόρασε τη Volvo, θα έψαχνα τρόπους για να κάνω κι εγώ το ίδιο, να εξαγοράσω δηλαδή κι εγώ μια άλλη εταιρεία του εξωτερικού. Η εμπειρία που έχουμε τόσο από την Τata όσο και από την Geely μάς πείθει ότι οι αγορές της Κίνας και της Ινδίας θα συνεχίσουν να αναπτύσσονται ραγδαία» .
Η κινεζική εταιρεία διευκρίνισε χθες ότι η συμφωνία με την αμερικανική προβλέπει όρους που εξασφαλίζουν τον σεβασμό των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας της Volvo, καθώς και τον σεβασμό των σχεδίων έρευνας και ανάπτυξης που έχει καταστρώσει το επιτελείο της σουηδικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Η Geely ανακοίνωσε ότι θα βοηθήσει τη Volvo να διεισδύσει και αναπτυχθεί στην κινεζική αγορά. Κατά τα άλλα, η ζωή στη Volvo θα συνεχιστεί κανονικά- άλλωστε η εταιρεία θα εξακολουθήσει να εδρεύει στο Γκέτεμποργκ της Σουηδίας. «Αντιμετωπίζουμε τη Volvo σαν μια τίγρη:ανήκει στο δάσος και δεν θα πρέπει να την κλείσουμε σε ζωολογικό κήπο. Και η καρδιά της τίγρης χτυπά στη Σουηδία και στο Βέλγιο» δήλωσε ο επικεφαλής της Geely. «Θα συνεχίσουμε να επενδύουμε στη Volvo, όπως επενδύουμε στην Jaguar και στη Land Rover, για να διασφαλίσουμε ότι οι εργαζόμενοί μας θα συνεχίσουν να έχουν τις ίδιες δυνατότητες στο μέλλον. Αυτό άλλωστε πετύχαμε και με τους πρώην εργαζομένους μας στην Jaguar και στη Land Rover» δήλωσε ο επικεφαλής της Ford.
Η Τata «αφομοίωσε» Jaguar και Land Rover
Τον Φεβρουάριο η Jaguar και η Land Rover ανακοίνωσαν τα πρώτα τριμηνιαία κέρδη τους (τα αποτελέσματα αφορούν το τέταρτο τρίμηνο του 2009) μετά την ολοκλήρωση της πώλησής τους στην Τata Μotors τον περασμένο Οκτώβριο. Για να προωθήσει τις πωλήσεις των πολυτελών «βρετανικών» αυτοκινήτων διεθνώς, η ινδική αυτοκινητοβιομηχανία προσέλαβε, τον περασμένο μήνα, τον Καρλ-Πέτερ Φόρστερ, πρώην στέλεχος της General Μotors και της ΒΜW. Ο Φόρστερ ανέλαβε επίσης την προώθηση των πωλήσεων του Νano, του φθηνότερου αυτοκινήτου που πωλείται σήμερα στον κόσμο- κοστίζει μόλις 2.500 δολάρια. Η μετοχή της Τata έχει ενισχυθεί κατά 13,8% από τον Μάρτιο του 2008 που ανακοινώθηκε η συμφωνία για την εξαγορά των Jaguar και Land Rover από τη Ford.
ΤΟ ΒΗΜΑ