Σε μία πορεία τριάμισι και πλέον δεκαετιών το πρόσωπο της BMW Σειράς 3 εξελίσσεται συνεχώς. Οι σχεδιαστές έχουν καταφέρει να ενσωματώσουν τη δύναμη, την καινοτομία και την αισθητική σε μία αρμονική, σύγχρονη και φουτουριστική φιλοσοφία, διατηρώντας ταυτόχρονα τις παραδοσιακές αξίες. Αποτέλεσμα: κάθε BMW Σειρά 3 έχει διατηρήσει τη χαρακτηριστική της ταυτότητα και είναι αναγνωρίσιμη σαν μέλος της οικογένειας BMW με την πρώτη ματιά. Ωστόσο, οι ρίζες του μοντέλου χρονολογούνται από τη δεκαετία του 1960….
Σαν κατασκευάστρια εταιρία σπορ και κομψών sedan, η BMW είχε ήδη διαμορφώσει την εποχή εκείνη ένα συγκεκριμένο προφίλ. Με σχεδίαση αμαξώματος τριών όγκων, κινητήρες τοποθετημένους μπροστά και πίσω κίνηση, από τότε έθεσε τις βάσεις μιας φιλοσοφίας (BMW 1500/2000) που παραμένει ζωντανή μέχρι σήμερα. Η άφιξη της BMW 1600 το 1966, σηματοδότησε το λανσάρισμα της 2θυρης Σειράς 02, από την οποία προήλθαν διάσημα μοντέλα - όπως τα 1600ti και 2002tii - και τελικά αντικαταστάθηκε από τη BMW Σειρά 3.
Η παρουσίαση της πρώτης BMW Σειράς 3 τον Ιούλιο του 1975 εγκαινίασε ένα από τα πιο επιτυχημένα κεφάλαια στη ιστορία της BMW. Αν και το 2-θυρο sedan είχε έντονη ομοιότητα με τη BMW Σειρά 5 που λανσαρίστηκε το 1972, το αυτοκίνητο που κυκλοφόρησε στην αγορά ήταν εντελώς νέο με συμπαγείς διαστάσεις και σπορ χαρακτήρα. Το κυρίαρχο σχεδιαστικό στοιχείο του εμπρός τμήματος ήταν επίσης σύμβολο της μάρκας, άμεσα αναγνωρίσιμο ακόμα και από μακριά – η γνώριμη μάσκα BMW.
1975–1983. Η σχεδίαση της πρώτης BMW Σειράς 3 χαρακτηρίζεται από μεγάλα παράθυρα, σφηνοειδές σχήμα και ασφαλώς το γνώριμο ‘πρόσωπο’ BMW, με κυρίαρχο στοιχείο τη μάσκα η οποία προεξέχει ζωηρά από το κάλυμμα του ψυγείου και συνεχίζεται οπτικά με το ανάγλυφο καπό μέχρι το παρμπρίζ. Με κοντούς προβόλους και εμπρός πλάτος μετατροχίου 1.364 mm, το νέο σπορ μοντέλο είναι αρκετά χαμηλωμένο. Κάθετα τοποθετημένα φλας πλαισιώνουν τους μεγάλους στρογγυλούς προβολείς. Η BMW δίνει στο νέο μοντέλο τις καλύτερες προοπτικές επιτυχίας: «Διαχρονική και καθόλου φλύαρη, η σχεδίαση της BMW Σειράς 3 εγκαινιάζει νέες τάσεις για την επόμενη δεκαετία».
1982–1993. Το 1982 κυκλοφορεί η δεύτερη γενιά της BMW Σειράς 3 και αποδεικνύεται άξιος διάδοχος. Αποτέλεσμα αισθητικής αναβάθμισης και βελτιστοποιημένης αεροδυναμικής, το νέο μοντέλο αποκτά ισχυρότερη παρουσία στο δρόμο. Η αύξηση του μετατροχίου κατά 35 mm περίπου συμβάλλει στη δυναμική εμφάνιση του sedan. Γενικά, το αμάξωμα είναι πιο λείο και στρογγυλεμένο, με το κομψό ρύγχος του να έχει διαμορφωθεί μέσα από δοκιμές στη σήραγγα αεροδυναμικής, κάτι που επιβεβαιώνεται και από το συντελεστή οπισθέλκουσας 0,37. Το χαμηλωμένο εμπρός άκρο με την επίπεδη μάσκα επιμηκύνει ολόκληρο το εμπρός τμήμα, κυρίως επειδή οι διπλοί προβολείς που τώρα υιοθετούνται από όλα τα μοντέλα της Σειράς 3, τοποθετούνται στα άκρα. Με ελάχιστους αρμούς να συνδέουν τις επιφάνειες του αμαξώματος δημιουργείται ένα πολύ ξεχωριστό σχήμα και παράλληλα διασφαλίζεται και καλή ροή αέρα γύρω από το αυτοκίνητο. Το χαμηλωμένο ανάγλυφο καπό με τη φαρδιά εξοχή να ανέρχεται ελαφρά από μπροστά βελτιώνει την αεροδυναμική, καθώς η επιφάνεια δεν διακόπτεται από ανοίγματα αεραγωγών.
1990–1997. Το 1990, είχε φτάσει η στιγμή να αντικατασταθεί η ‘διακριτική’ σχεδιαστική γραμμή της Σειράς 3 με κάτι πιο εξεζητημένο. Το νέο σπορ sedan είχε αυξημένες διαστάσεις, προκαλώντας έκπληξη αλλά και χαρά στο κοινό. Πέρα από τη λεπτή σιλουέτα, το λείο εμπρός άκρο του είναι άμεσα αναγνωρίσιμο όπως και οι διπλοί προβολείς που τώρα τοποθετούνται πίσω από ένα κρυστάλλινο κάλυμμα. Κύρια χαρακτηριστικά οι δυναμικές γραμμές και το σφηνοειδές σχήμα, το σημαντικά χαμηλωμένο καπό και το ανασηκωμένο πίσω άκρο. Οι τεχνικές βελτιώσεις όπως παράθυρα χωρίς εσοχές/εξοχές στο αμάξωμα και οι διαχύτες κυκλοφορίας ψυχρού αέρα στο χώρο του κινητήρα συμβάλλουν σε έναν άριστο συντελεστή αεροδυναμικής 0,29 (316i). Επομένως, αυτή η BMW ουσιαστικά δεν έχει κανένα κοινό με την προκάτοχό της, διατηρεί όμως την οικογενειακή ομοιότητα. Χάρη στα τυπικά στυλιστικά στοιχεία όπως η μάσκα και οι διπλοί προβολείς, παραμένει αδιαμφισβήτητα BMW, παρόλο που το κυρίαρχο σχεδιαστικό στοιχείο και σύμβολο του brand είναι τώρα πιο επίπεδο και φαρδύτερο.
1998–2005. Όταν λανσάρεται η τέταρτη γενιά της BMW Σειράς 3 το Μάιο του 1998, το μικρομεσαίο σπορ sedan είναι κατά 40 mm φαρδύτερο, ενώ ακόμα και το πλάτος του μετατροχίου έχει αυξηθεί κατά 60 mm συγκριτικά με το προηγούμενο μοντέλο. Εκείνη την εποχή, οι σχεδιαστές της BMW περιγράφουν το στυλ του εμπρός τμήματος ως εξής: «Τόσο στο σύνολό του όσο και στις λεπτομέρειες, το εμπρός τμήμα, περιλαμβάνει νέα στοιχεία, παραμένει όνως άμεσα αναγνωρίσιμο σαν πρόσωπο της Σειράς 3». Η μάσκα είναι ενσωματωμένη στο καπό και, μαζί με τους διπλούς στρογγυλούς προβολείς που βρίσκονται πίσω από διαφανή κρυστάλλινα καλύμματα, διαμορφώνει και πάλι τη δυναμική φυσιογνωμία της νέας Σειράς 3. Συγκριτικά με τις BMW 5 και 7, τα κάτω πλαίσια των προβολέων επιτυγχάνουν ένα στοιχείο διαφοροποίησης: Οι καμπύλες των ανακλαστήρων στο αμάξωμα έχουν καθοριστεί με ιδιαίτερη ακρίβεια, με αποτέλεσμα μία σαφή οπτική διακοπή της οριζόντιας γραμμής πάνω από τον προφυλακτήρα.
2005–2011. Με το λανσάρισμα της 5ης γενιάς το 2005, η BMW φέρνει στην αγορά μία BMW 3 με δυναμικό χαρακτήρα, πιο έντονη παρουσία και ισχυρότερη από την προκάτοχό της. Μόλις ένα χρόνο αφότου κυκλοφόρησε, η νέα στυλιστική προσέγγιση και η προηγμένη σχεδιαστική γλώσσα κερδίζουν το υψηλότερο επίπεδο αναγνώρισης, με το βραβείο “World Car of the Year” να απονέμεται στη νέα Σειρά 3 στη Νέα Υόρκη. Μέλη της δημιουργικής ομάδας σχεδίασης BMW έχουν ήδη πειστεί για την εξαιρετική δουλειά που έχει γίνει: «Όλα αυτά τα χρόνια, η σχεδίαση εξελίσσεται σταθερά με μικρά και μεγάλα βήματα. Η νέα BMW 3 αντιπροσωπεύει ένα εξαιρετικά υψηλό επίπεδο εξέλιξης στην ιστορία της αυτοκινητιστικής σχεδίασης». Αν και το αυτοκίνητο κάνει ένα αναλογικά μέτριο άλμα συγκριτικά με το προηγούμενο μοντέλο, καταφέρνει να ξεχωρίζει αισθητά.
Με τη χαρακτηριστική μάσκα και τους διπλούς προβολείς ‘κομμένους’ στο πάνω τμήμα, λανσάρει το νέο πρόσωπο μιας σύγχρονης BMW – μέσα από μία ‘συνοφρυωμένη’ φυσιογνωμία.
Από το 2011. Η έκτη γενιά της Σειράς 3 εκφράζει τις σημαντικότερες αρετές του sedan - όπως ευελιξία, σπορ χαρακτήρα και δυναμικό στυλ - με νέο τρόπο. Κάποια κλασικά σχεδιαστικά στοιχεία εμφανίζονται ανανεωμένα και θυμίζουν μοντέλα της δεκαετίας του 1960. Ο μεγάλος, σχεδόν χωρίς αρμούς αεραγωγός ψύξης με τους ενσωματωμένους προβολείς και τη διπλή μάσκα ήταν επίσης χαρακτηριστικά της πρώτης BMW Σειράς 3 το 1975. Στο σπορ sedan του 2011, οι σύγχρονοι διπλοί προβολείς με LED ‘φρύδια’ εκτείνονται μέχρι το πλαίσιο της μάσκας, διαμορφώνοντας μία οπτικά ενιαία μονάδα που παραπέμπει στα θρυλικά μοντέλα του παρελθόντος. Το καμπύλο, ανάγλυφο καπό τονίζει το εμπρός τμήμα, τονίζοντας την παρουσία και τη σπορ γοητεία. Αντί του κεντρικού αεραγωγού, η νέα Σειρά 3 έχει δύο μεγαλύτερους αεραγωγούς τοποθετημένους στα άκρα κάτω από τους προβολείς. Πρόσθετοι κάθετοι αεραγωγοί βρίσκονται στο εξωτερικό άκρο των αεραγωγών, δημιουργώντας τη λεγόμενη ‘κουρτίνα αέρα’: Η βελτιωμένη αεροδυναμική ροή στην περιοχή των εμπρός τροχών συμβάλλει στη μείωση της κατανάλωσης στις υψηλές ταχύτητες και σε ένα εξαιρετικό συντελεστή οπισθέλκουσας 0,26.
Αν και περισσότερα από 35 χρόνια χωρίζουν την πρώτη γενιά του 1975 από τη σημερινή Σειρά 3, και τα δύο εμπρός τμήματα αποδεικνύουν τη μοναδική τους ταυτότητα, και παρά τη μεγάλη ηλικιακή διαφορά, είναι και τα δύο μοντέλα άμεσα αναγνωρίσιμα σαν μέλη της ίδιας οικογένειας. Τότε όπως και τώρα, η σχεδίαση σφραγίζει το sedan της BMW με στυλ και προσωπικότητα, εκφράζοντας σύγχρονο πνεύμα, προηγμένες επιδόσεις, καινοτομία και αισθητική. Επομένως, κάθε γενιά του σπορ sedan εκπροσωπεί την παράδοση και τη μοντέρνα φιλοσοφία της BMW. Και κάθε μοντέλο συνδυάζει κλασικά και καινοτόμα στοιχεία που ερμηνεύουν αυτό το θέμα με το δικό του τρόπο.
Το BMW Group
Το BMW Group είναι από τους πιο επιτυχημένους κατασκευαστές αυτοκινήτων και μοτοσικλετών σε όλο τον κόσμο με τις μάρκες BMW, MINI, Husqvarna Motorcycles και Rolls-Royce . Σαν μία παγκόσμια εταιρία, το BMW Group λειτουργεί 25 μονάδες παραγωγής σε 14 χώρες και έχει ένα παγκόσμιο δίκτυο πωλήσεων σε περισσότερες από 140 χώρες.
Το οικονομικό έτος 2011, το BMW Group πούλησε 1.67 εκατομμύρια αυτοκίνητα και πάνω από 113,000 μοτοσικλέτες παγκοσμίως. Το κέρδος προ φόρων για το 2010 ήταν 4.8 δισεκατομμύρια ευρώ, με έσοδα που ανήλθαν στα 60.5 δισεκατομμύρια ευρώ. Στις 31 Δεκεμβρίου 2010, η εταιρία είχε παγκόσμιο έμψυχο δυναμικό περίπου 95.500 ατόμων.
Η επιτυχία του BMW Group ανέκαθεν βασιζόταν στη μακροπρόθεσμη συλλογιστική και υπεύθυνη δράση. Ως εκ τούτου, η εταιρία έχει δημιουργήσει οικολογική και κοινωνική βιωσιμότητα σε όλη την αλυσίδα αξιών, ολοκληρωμένη προϊοντική ευθύνη και μία σαφή δέσμευση για τη διατήρηση των φυσικών πόρων, στο πλαίσιο της στρατηγικής της.
Σαν επιστέγασμα των προσπαθειών του, το BMW Group κατέχει την πρώτη θέση στη βιομηχανία, στους Δείκτες Βιωσιμότητας Dow Jones τα τελευταία επτά χρόνια.