ΜΜΜ - ΟΑΣΑ: Συμπεράσματα για την οικονομική απόδοση για το σύνολο των εταιριών στο σύστημα αστικών συγκοινωνιών στην Αθήνα
Για την πληρέστερη ενημέρωσή σας και την τεκμηρίωση συμπερασμάτων για την οικονομική απόδοση για το σύνολο των εταιριών στο σύστημα αστικών συγκοινωνιών στην Αθήνα επισυνάπτονται τα προσωρινά αποτελέσματα λειτουργίας (προ φόρων, τόκων, προβλέψεων και αποσβέσεων) για το 1ο τρίμηνο του 2011 σύμφωνα με σχετικό δελτίο τύπου του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ).
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΜΕΓΕΘΗ ΤΡΙΜΗΝΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΩΝ ΑΣΤΙΚΩΝ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΩΝ:
σε ευρώ | |||||
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΜΕΓΕΘΗ | Α\' ΤΡΙΜΗΝΟ 2009 | Α\' ΤΡΙΜΗΝΟ 2010 | ΜΕΤΑΒΟΛΗ 2010/2009 | Α\' ΤΡΙΜΗΝΟ 2011 | ΜΕΤΑΒΟΛΗ 2011/2010 |
Ε Σ Ο Δ Α | |||||
Aπό πωλήσεις υπηρεσιών (δεν συμπεριλαμβάνονται φόροι) (1) | 80.285.560 | 75.661.743 | -5,8% | 67.919.114 | -10,2% |
Λοιπά έσοδα λειτουργίας (Έσοδα κεφαλαίων, διαφημίσεων,Ιδιοπαραγωγή κ.λ.π) | 4.187.033 | 4.481.077 | 7,0% | 3.712.903 | -17,1% |
Ι. ΣΥΝΟΛΟ ΕΣΟΔΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ (ΑΠO ΕΡΓΟ) | 84.472.592 | 80.142.819 | -5,1% | 71.632.017 | -10,6% |
Κρατική Επιδότηση Υπ. Οικονομικών | 96.342.014 | 86.877.048 | -9,8% | 41.157.080 | -52,6% |
ΙΙ. ΣΥΝΟΛΟ ΕΣΟΔΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ | 180.814.606 | 167.019.868 | -7,6% | 112.789.097 | -32,5% |
ΕΞΟΔΑ | 0 | ||||
Αμοιβές και έξοδα προσωπικού | 129.933.979 | 137.418.044 | 5,8% | 98.319.844 | -28,5% |
Καύσιμα (Ρεύμα έλξης ΗΣΑΠ-ΗΛΠΑΠ-ΜΕΤΡΟ) | 13.694.854 | 14.698.786 | 7,3% | 14.235.451 | -3,2% |
Ανταλλακτικά | 5.927.308 | 4.467.835 | -24,6% | 3.270.956 | -26,8% |
Παροχές τρίτων (ΔΕΗ,ΟΤΕ,Ενοίκια, Ασφάλιστρα,Επισκευές, Συντηρήσεις κ.α.) | 14.393.477 | 14.687.182 | 2,0% | 13.175.500 | -10,3% |
Αμοιβές Τρίτων Από Υπηρεσίες | 2.298.511 | 1.639.435 | -28,7% | 2.189.479 | 33,6% |
Φόροι & Τέλη | 4.264.258 | 3.878.063 | -9,1% | 3.044.621 | -21,5% |
Διάφορα έξοδα | 3.969.236 | 4.270.631 | 7,6% | 3.041.165 | -28,8% |
ΙΙΙ. ΣΥΝΟΛΟ ΕΞΟΔΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ | 174.481.622 | 181.059.976 | 3,8% | 137.277.015 | -24,2% |
ΙV. ΕΛΛΕΙΜΜΑ/ ΠΛΕΟΝΑΣΜΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ (ΔΕΝ ΣΥΜΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ Η ΚΡΑΤ. ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ) (Ι. - ΙΙΙ) | -90.009.029 | -100.917.157 | 12,1% | -65.644.997 | -35,0% |
V. ΕΛΛΕΙΜΜΑ/ ΠΛΕΟΝΑΣΜΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ( ΣΥΜΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ Η ΚΡΑΤ. ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ) (ΙΙ. - ΙΙΙΙ) | 6.332.984 | -14.040.108 | -321,7% | -24.487.918 | 74,4% |
(1)Σημειώνεται ότι :
α. Το 2009, ΦΠΑ 9%
β. Το 2010, ΦΠΑ 9% (Από1/1 έως 14/3), 10% (Από 15/3 εως 30/6 ) ,11% (Από1/7/ έως 31/12)
γ. Το 2011, ΦΠΑ 13%
Αξιοσημείωτο είναι ότι συγκριτικά με τα έτη 2010 και 2011, στο πρώτο τρίμηνο καταγράφεται 24% συνολική μείωση των εξόδων λειτουργίας. Έτσι, το οικονομικό έλλειμμα λειτουργίας έχει μειωθεί σημαντικά σε σχέση με το 2009 και 2010 (-35%). Υπογραμμίζεται ότι η εταιρία ΟΑΣΑ ΑΕ ήδη από τα τέλη του 2010 εμφανίζει λειτουργικό πλεόνασμα και η καθαρή της θέση ενισχύεται σημαντικά στο πρώτο τρίμηνο του 2011 (βελτίωση οικονομικού αποτελέσματος +217% συγκριτικά με το πρώτο τρίμηνο του 2010).
Θα πρέπει να συνυπολογισθεί ότι οι περικοπές από την κρατική οικονομική ενίσχυση για την κάλυψη λειτουργικών αναγκών σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2010 υπερβαίνουν το 52%. Επομένως, αν υπήρχε στο 2011 η αντίστοιχη οικονομική επιδότηση ή κρατική ενίσχυση σε σχέση με το 2010, τότε οι περισσότερες εταιρίες παροχής συγκοινωνιακού έργου θα ήταν πλεονασματικές και με συμψηφισμό των αποτελεσμάτων στο σύνολο των εταιριών του ομίλου ΟΑΣΑ δεν θα παρουσιαζόταν οικονομικό έλλειμμα στις αστικές συγκοινωνίες.
Αναφορικά με τα έσοδα από κόμιστρο (εισιτήρια και κάρτες), θα πρέπει να υπογραμμιστεί ότι από το 2009 έως το 2011 αυξήθηκε ο Φ.Π.Α. κατά 4% (από 9% σε 13%), περιορίζοντας ακόμη περισσότερο τα έσοδα των εταιριών αστικών συγκοινωνιών. Επιπλέον, αναφορικά με το πρώτο τρίμηνο του έτους θα πρέπει να σημειωθεί ότι:
1. Οι μήνες Ιανουάριος και Φεβρουάριος αποτέλεσαν περίοδο με συνεχιζόμενες απεργιακές κινητοποιήσεις στο σύνολο των αστικών συγκοινωνιών λόγω της κατάθεσης και ψήφισης του νέου νόμου για την εξυγίανση των εταιριών παροχής συγκοινωνιακού έργου.
2. Ο μήνας Μάρτιος αποτέλεσε τον πρώτο μήνα πλήρους εφαρμογής της νέας τιμολογιακής πολιτικής για τα κόμιστρα των αστικών συγκοινωνιών στο λεκανοπέδιο
Τα παραπάνω δεδομένα είχαν ως αποτέλεσμα την σημαντική επιδείνωση στον τομέα των εσόδων στους 2 πρώτους μήνες του 2011. Όμως στους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο, που η κατάσταση ομαλοποιήθηκε, καταγράφεται σημαντική βελτίωση των εσόδων που εξελίσσεται σύμφωνα με τον παρακάτω πίνακα:
ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΑΣΤΙΚΩΝ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΩΝ (σε ευρώ) | Μεταβολή | |||
2009 | 2010 | 2011 | 2011/2010 | |
ΙΑΝ | 23.518.060,53 | 21.164.654,98 | 17.590.468,35 | -16,9 |
ΦΕΒ | 23.684.304,73 | 20.185.140,35 | 20.326.310,03 | -0,7 |
ΜΑΡ | 24.058.626,71 | 22.318.812,03 | 24.023.344,19 | +7,6 |
ΑΠΡ | 23.242.078,55 | 20.269.345,93 | 24.049.795,07 | +18,7 |
(προ φόρων)
Συμπερασματικά, η αύξηση των εσόδων σε συνδυασμό με τη μείωση του λειτουργικού κόστους των εταιριών παροχής συγκοινωνιακού έργου, καθώς και τα ιστορικά δεδομένα της ζήτησης για μετακίνηση και την εφαρμογή μέτρων ελέγχου της λαθρεπιβίβασης, αναμένεται να οδηγήσουν σε σημαντικές βελτιώσεις και βιώσιμα οικονομικά αποτελέσματα του ΟΑΣΑ και των εταιριών Συγκοινωνιακού έργου στο τρίμηνο Μαρτίου-Απριλίου – Μάιου, σε σχέση με το προηγούμενο έτος, που αποτελεί και το πρώτο τρίμηνο υλοποίησης του νέου νόμου για την εξυγίανση των αστικών συγκοινωνιών στην πρωτεύουσα.