Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η ιστορία και η συνεχής εξέλιξη του station wagon από την Opel


  • Η Opel έκανε τα station wagon δημοφιλή στην Ευρώπη
  • Μεταμόρφωση από van διανομών χαμηλού προφίλ σε στιβαρό, σπορ όχημα για όλη την οικογένεια
  • Το Astra Sports Tourer είναι η φυσική εξέλιξη του είδους





 Με την ευκαιρία της προσεχούς πρεμιέρας του νέου μικρομεσαίου wagon της Opel, Astra Sports Tourer, ανατρέχουμε στο 1953, τότε που η Opel είχε προκαλέσει αίσθηση σε όλη την Ευρώπη με το Olympia Rekord Caravan – ένα δημοφιλές station wagon που παρείχε στους ιδιοκτήτες την ευελιξία να συνδυάζουν επαγγελματική και ιδιωτική χρήση σε ένα αυτοκίνητο. 



Επί έξι δεκαετίες σχεδόν, η Opel δημιουργεί station wagon που σημειώνουν μεγάλη επιτυχία στην Ευρώπη, κυρίως στη μικρομεσαία κατηγορία όπου τα Kadett και Astra Caravan είναι σταθερά best seller. Από την αρχή της ιστορίας του αυτοκινήτου υπήρχε σαφής διαφοροποίηση μεταξύ van διανομών για τη μεταφορά αγαθών & μεγάλων φορτίων και επιβατικών αυτοκινήτων που προσέφεραν μέγιστη ευρυχωρία και άνεση.  Οι περισσότερες από τις καθημερινές ανάγκες που απαιτούν σήμερα την πρακτικότητα ενός wagon απλά δεν υπήρχαν τότε: Το αυτοκίνητο δεν χρειαζόταν να μεταφέρει τα ψώνια μιας εβδομάδας ούτε ιστιοσανίδες για ένα σαββατοκύριακο στη θάλασσα. Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1930, οι αποσκευές των ταξιδιωτών δεν είχαν θέση στην καμπίνα επιβατών. Γενικά τα πάντα μεταφέρονταν σε κουτιά στερεωμένα σε σχάρες στο πίσω μέρος ή στα μαρσπιέ.     




Όλα ξεκίνησαν στην Αμερική
Όταν η μικρή Αμερικανική εταιρία αυτοκινήτων Hudson λανσάρισε το νέο της Terraplane Station Wagon το Δεκέμβριο του...
1936, λίγοι μπόρεσαν να προβλέψουν ότι αυτό το νέο μοντέλο θα άλλαζε τη φιλοσοφία των ταξιδιών – για διακοπές, επαγγελματικούς σκοπούς ή απλά για οικογενειακές μετακινήσεις. Εκείνη την εποχή φάνηκε ότι ήταν απλά μία από τις πολλές απόπειρες σχεδίασης ενός υβριδικού που συνδύαζε αναλογίες sedan και οχήματος διανομών.


Εν τούτοις, το Terraplane με αμάξωμα από ξύλινα πάνελ και μεγάλη πίσω πόρτα ήταν η πρώτη ασυμβίβαστη υλοποίηση της φιλοσοφίας station wagon και η πρώτη που προχώρησε στη μαζική παραγωγή. Δυστυχώς, η ιδέα δεν μπόρεσε να γίνει εμπορική επιτυχία παρά μόνο μετά από το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, κυρίως επειδή απλά δεν υπήρχε ζήτηση για ευρύχωρα, πολυχρηστικά οχήματα.


Αυτό άλλαξε στα μέσα της δεκαετίας του 1940 με την ανάπτυξη μιας μεσαίας τάξης που αποτελούνται κυρίως από ανεξάρτητους εμπόρους, εκπροσώπους πωλήσεων και τεχνίτες: αυτοί χρειάζονταν οχήματα για επαγγελματική χρήση αλλά δεν είχαν τη δυνατότητα να αγοράσουν ξεχωριστό αυτοκίνητο για την οικογένειά τους.  Όλοι οι μεγάλοι Αμερικανοί κατασκευαστές αυτοκινήτων άρχισαν να πουλάνε station wagon. Στην αρχή, ανέθεσαν την κατασκευή των αμαξωμάτων τους σε μικρούς προμηθευτές, κυρίως επειδή η χρονοβόρα παραγωγή μικρών σειρών μοντέλων δεν άξιζε τον κόπο.


Οι μικροί κατασκευαστές αμαξωμάτων έφτιαχναν τα ειδικά αμαξώματα των station wagon από ξύλο ή ένα συνδυασμό από ξύλο και ατσάλι, τις περισσότερες φορές σε απλά συνεργεία. Αν και τα αμαξώματα των πρώτων Αμερικανικών station wagon, γνωστών ως “woodies” θεωρούνται σήμερα άκρως ελκυστικά, στην πραγματικότητα ήταν απλά μία πρόσφορη λύση. Οι προμηθευτές αμαξωμάτων χρησιμοποιούσαν ξύλο επειδή η κατεργασία του ατσαλιού θα ήταν εξαιρετικά περίπλοκη.


Όταν η ζήτηση για τέτοια πολυμορφικά οχήματα άρχισε να αυξάνεται σταθερά, οι μεγαλύτερες Αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες αποφάσισαν την παραγωγή μιας δομής εξ ολοκλήρου από ατσάλι – επενδεδυμένη τις περισσότερες φορές με πάνελ σε απομίμηση ξύλου, που βοήθησε στην οπτική διαφοροποίηση από τα γνήσια van διανομών.




Η διάδοση του station wagon στην Ευρώπη: Opel Olympia Rekord Caravan, 1953
Στην Ευρώπη, η διαφοροποίηση μεταξύ ενός οχήματος διανομών και ενός επιβατικού άρχισε να ξεθωριάζει με την άφιξη της αυτοφερόμενης δομής αμαξώματος. Αλλά ουσιαστικές αλλαγές συντελέστηκαν στις αρχές του Γερμανικού Wirtschaftswunder ή οικονομικού θαύματος – τη δεκαετία του 1950.  Όπως συνέβη στην Αμερική μερικά χρόνια νωρίτερα, η ανάπτυξη της μεσαίας τάξης σε συνδυασμό με μία σημαντική αύξηση των γεννήσεων δημιούργησαν μία ανάγκη για ένα νέο είδος αυτοκινήτου. Τα Station wagon προσέφεραν την τέλεια λύση επειδή μπορούσαν να λειτουργούν σαν επαγγελματικά εργαλεία κατά τη διάρκεια της εβδομάδας και σαν οικογενειακά τα Σαββατοκύριακα. Η Opel ήταν η πρώτη Γερμανική κατασκευάστρια που αναγνώρισε αυτή την τάση και προσέφερε ένα τέτοιο ευέλικτο αυτοκίνητο. Το 1953 στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου στη Φρανκφούρτη, η Opel παρουσίασε το πρώτο πραγματικό Ευρωπαϊκό station wagon: Το Olympia Rekord, με κιβωτοειδές πίσω τμήμα και πλαϊνά παράθυρα παρουσιάστηκε μαζί με την έκδοση sedan. Και τα δύο μοιράζονταν αυτοφερόμενο αμάξωμα και χαρακτηριστικό στόμα καρχαρία, αλλά το station wagon καθιέρωσε ένα όνομα που θα περνούσε στην ιστορία σαν συνώνυμο ενός νέου είδους αυτοκινήτου: CarAvan. Σύμφωνα με το θρύλο, ο συνδυασμός των λέξων “car” και “van” προήλθε από την ερώτηση-γρίφο: ‘Είναι αυτοκίνητο ή van;’


Αντίθετα με τα συμβατικά, κιβωτοειδή van διανομών το Opel Olympia Rekord Caravan του 1953 είχε πολυτελή εξοπλισμό σύμφωνα με τα πρότυπα της εποχής. «Με λίγες απλές κινήσεις» σύμφωνα με διαφήμιση της Opel, «και χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια, τα πίσω καθίσματα αναδιπλώνονται  - το κομψό, ευυπόληπτο Opel Caravan έγινε ένα όχημα μεταφορών με εξαιρετική χρηστική αξία και πραγματική οικονομία».


Το station wagon γρήγορα έγινε μόδα σε όλη την Ευρώπη, ο τέλειος συνδυασμός κομψού, καλαίσθητου sedan και πρακτικού επαγγελματικού οχήματος. Στη Γερμανία, αποκαλούσαν το νέο στυλ αμαξώματος “Caravan” ή “Kombi,” σύντμηση του “Kombinationsfahrzeug” – ενός οχήματος που συνδυάζει στοιχεία δύο κατηγοριών. Στην εποχή μας, οι άνθρωποι του μάρκετινγκ το αποκαλούν ‘ευέλικτο cross-over’. 




Από τα μεσαία wagon στο μικρομεσαίο Kadett Caravan
Όλοι και περισσότεροι μη επαγγελματίες πελάτες άρχισαν να υιοθετούν τη φιλοσοφία του station wagon και η Opel φρόντισε να υπάρχει μία ελκυστική έκδοση station wagon με κάθε νέα σειρά μοντέλου της. Η μάρκα παρήγαγε περίπου 23.400 μονάδες από τα station wagon του 1953 και 1954, πάνω από το 10% των πωλήσεων sedan. Μέχρι το 1955, τα wagon έφτασαν σε μία αναλογία πωλήσεων περίπου 20%: 107.000 sedan προς 24.000 wagon.


Παίρνοντας θάρρος από τις αυξανόμενες πωλήσεις των station wagon στη μεσαία κατηγορία, η Opel πρόσθεσε μία έκδοση station wagon στο πρώτο της μεταπολεμικό μικρομεσαίο μοντέλο, το 1962 Kadett A. Το προσιτό Kadett A Caravan έκανε το ντεμπούτο του το Μάρτιο του 1963. Αυτό εκτόξευσε τις πωλήσεις του Caravan σε τέτοια ύψη ώστε σχεδόν το 50% όλων των Γερμανικών station wagon της εποχής ήταν Opel. Όταν η παραγωγή το Kadett A σταμάτησε το 1965, σχεδόν το ένα στα τέσσερα –125.000 από τις περίπου 500.000 μονάδες σε όλη την Ευρώπη – ήταν station wagon.


Με μεγαλύτερα ελαστικά από την έκδοση sedan (6.00-12 αντί 5.50-12) και ενισχυμένη ανάρτηση, το Kadett Caravan μπορούσε να μεταφέρει φορτία 430 kg, περίπου 100 kg παραπάνω από το sedan. Και ενώ το sedan γενικά θεωρούνταν ευρύχωρο, το Kadett Caravan προσέφερε ακόμα περισσότερους χώρους. Οι μεγάλες διαστάσεις του χώρου αποσκευών επισκίαζαν αρκετά ανταγωνιστικά μοντέλα station wagon. Η Opel προσέφερε επίσης  ένα προαιρετικό έξτρα στοιχείο εξοπλισμού που έδινε μία πρώτη γεύση από τα van της σύγχρονης εποχής: στο χώρο φόρτωσης μπορούσε να τοποθετηθεί ένα πρόσθετο παιδικό κάθισμα με κατεύθυνση προς τα πίσω – στοιχείο που θα μπορούσε να θεωρηθεί ως πρόγονος του 7-θέσιου συστήματος στο Zafira.




Η Opel δημιουργεί τάσεις για τα σύγχρονα station wagon
Το 1970, η Opel δημιούργησε ένα νέο είδος station wagon το οποίο στόχευε στην κάλυψη πραγματικών οικογενειακών αναγκών και δραστηριοτήτων ελεύθερου χρόνου, ανεξάρτητα από τον ‘επαγγελματικό’ χαρακτήρα του, με την προσθήκη πιο σπορ και μοντέρνου εξοπλισμού.


Η Opel έδωσε μία πρώτη εικόνα αυτής της τάσης στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης τα 1968, με τη σχεδιαστική μελέτη “Commodore Voyage”: Αυτό το μεγάλο “Kombi” έφερε εξωτερικά διακοσμητικά ένθετα τύπου ξύλου που θύμιζε τα Αμερικανικά woodies. Αν και ποτέ δεν έφτασε στην παραγωγή, άνοιξε το δρόμο για νέους πειραματισμούς στο Opel Styling, το τμήμα σχεδίασης της εποχής. Οι σχεδιαστές εργάστηκαν πάνω σε αρκετά κομψά, ελκυστικά έως και εντυπωσιακά wagon στα τέλη της δεκαετίας του 1960 και στις αρχές των 1970s. Όλα έφεραν το όνομα “Voyage” για να δείξουν την έμφασή τους στις δραστηριότητες ελεύθερου χρόνου και στην πολυτέλεια. Τα αμιγώς επαγγελματικά εργαλεία ήταν πλέον παρωχημένα και είχε φτάσει ο καιρός για ένα νέο είδος wagon το οποίο συνδύαζε ευρυχωρία και πολυτέλεια με μεγάλα παράθυρα.


Η φιλοσοφία αυτή εμφανίστηκε στην αγορά το 1970 με τη μορφή του Ascona Voyage, που έφερε χαρακτηριστικά πλαϊνά πάνελ σε απομίμηση ξύλου. Το όνομα Voyage αποκάλυπτε καθαρά το μελλοντικό προσανατολισμό ενός station wagon: η ζωή του ως επαγγελματικό van πλησίαζε στο τέλος και η Opel ήταν και πάλι πρωτοπόρος, εγκαινιάζοντας νέες τάσεις.


Και τα δεδομένα τη δικαίωσαν: Στις αρχές της δεκαετίας του 1970, μόνο το 20% περίπου των αγοραστών wagon χρησιμοποιούσαν το αυτοκίνητό τους αποκλειστικά σαν όχημα ιδιωτικής χρήσης: αλλά στις αρχές της δεκαετίας του 1990, το ποσοστό αυτό ξεπέρασε το 50%. Η σειρά Caravan που, από την εποχή του Ascona Voyage, συμπεριλάμβανε μία εξαιρετικά πολυτελή και σπορ έκδοση, προσέφερε ένα πολυχρηστικό όχημα για όλα τα γούστα και τα πορτοφόλια.




Το wagon γίνεται ισχυρότερο και δυναμικότερο
Η Opel συνέχισε να λανσάρει τάσεις και να υιοθετεί τη φιλοσοφία wagon σε οχήματα με μεγαλύτερους κινητήρες και υψηλότερες επιδόσεις στην ανώτερη κατηγορία τιμής. Το 1989, τοποθέτησε ένα εν σειρά εξακύλινδρο κινητήρα 3.0 λίτρων 204 hp, στο Omega Caravan 24v, και έγινε το ταχύτερο wagon παραγωγής στον κόσμο. Αυτό ήταν μία ακόμα νέα φιλοσοφία της Opel, που ενέπνευσε πολλούς κατασκευαστές από τότε. Το 1993, η φιλοσοφία εφαρμόστηκε στη μικρομεσαία κατηγορία με το Astra Caravan 16v. Έχοντας κινητήρα 2.0 16V 150 hp ήταν το ισχυρότερο station wagon στην κατηγορία του την εποχή εκείνη. Τα Omega και Astra πέτυχαν και άλλα ρεκόρ στην κατηγορία τους. Εκτός από τις εξαιρετικές οδηγικές επιδόσεις με τελικές ταχύτητες περίπου 240 km/h (Omega) και πάνω από 200 km/h (Astra), είχαν την καλύτερη ικανότητα μεταφοράς φορτίων στην κατηγορία τους.


Ακολουθώντας αυτή την τάση, η επόμενη γενιά του Astra OPC Caravan που λανσαρίστηκε το 2002 είχε κινητήρα 147kW/200 hp, 2.0 16V Turbo – όπως το πιο σπορ 3θυρο Astra. Επιτάχυνε από 0 – 100 km/h σε 7,8 δευτερόλεπτα μέχρι την τελική ταχύτητα των 231 km/h. Το Opel Insignia OPC Sports Tourer 325 hp, που λανσαρίστηκε για πρώτη φορά το 2009, έκανε ένα τεράστιο βήμα προόδου στη δυναμική συμπεριφορά, έχοντας περισσότερη ισχύ, σύστημα πλαισίου Flexride και σύστημα Adaptive 4x4.




Κλείνοντας τον κύκλο – Το Astra Sports Tourer συνδυάζει σπορ στυλ με λειτουργικότητα
Το νέο Astra Sports Tourer, που θα κάνει το ντεμπούτο του στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού 2010, είναι η φυσική εξέλιξη του είδους: πρόκειται για ένα κομψό, μοδάτο wagon με κορυφαία πρακτικότητα και υψηλή ικανότητα μεταφοράς φορτίου. Όπως το πρώτο Caravan, επιτρέπει στους ιδιοκτήτες του να συνδυάζουν την επαγγελματική και ιδιωτική χρήση σε ένα αυτοκίνητο. Παράλληλα προάγει το σπορ στυλ και την πολυτέλεια που είδαμε για πρώτη φορά στα Opel “Voyage” wagon των ᾿70s σε μία τέλεια, σύγχρονη εκδοχή και εκτέλεση.

[GM MEDIA]

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αγορά μοτοσυκλέτας, σκούτερ ή παπιού με άτοκες δόσεις χωρίς δάνειο από τράπεζα

Αγορά μοτοσυκλέτας, σκούτερ ή παπιού με άτοκες δόσεις Θέλετε να προβείτε στην αγορά μοτοσυκλέτας, σκούτερ ή παπιού με 36 άτοκες δόσεις και χωρίς δάνειο από τράπεζα; Και όμως γίνεται...Δείτε πώς:

Online εφαρμογή εκτίμησης αξίας μεταχειρισμένων αυτοκινήτων

Η εφαρμογή AUTOSCAN είναι μια μηχανή προσεγγιστικής εκτίμησης αξίας μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, βασιζόμενη στην επεξεργασία μεταβλητών παραγόντων που επηρεάζουν την εμπορική μεταπωλητική τους αξία σε ετήσια βάση. Το ανθρώπινο δυναμικό της δραστηριοποιείται στον χώρο του αυτοκινήτου καθημερινά, διατηρώντας βάσεις δεδομένων σχετικά με τα χαρακτηριστικά της εμπορικής αξίας των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων της ελληνικής αγοράς καταγράφοντας την διαδικασία αγοραπωλησίας τους. Αντλεί πολύτιμες πληροφορίες από τεχνικές και εμπορικές παραμέτρους που συνεχώς μεταβάλουν την οικονομική...

Αυτοκίνητα-ευκαιρίες: Το τμήμα μεταχειρισμένων - κατασχεμένων αυτοκινήτων της Eurobank δίνει αυτοκίνητα με 600-800 ευρώ! Ελέγξτε αν αξίζουν με 45 ευρώ παίρνοντας 10σέλιδη τεχνική αναφορά!

Το τμήμα μεταχειρισμένων - κατασχεμένων αυτοκινήτων της Eurobank δίνει αυτοκίνητα με 600-800 ευρώ! Το αρμόδιο τμήμα μεταχειρισμένων - κατασχεμένων αυτοκινήτων της Eurobank δίνει προς πώληση νέα αυτοκίνητα-προσφορές με πολύ χαμηλές τιμές και πού ξέρεις με λϊγο καλό ψάξιμο - και αρκετή τύχη -  ίσως βρείς αυτό που σε ενδιαφέρει χωρίς να πονέσει ιδιαίτερα η τσέπη σου...