Η οικονομική κρίση το φθινόπωρο του 2008, σε πολύ μικρό διάστημα, έπληξε την οικονομία και τις αγορές της χώρας μας. Από τα στοιχεία ταξινομήσεων καινούργιων αυτοκινήτων προκύπτει ότι ο Νοέμβριος 2008 υπήρξε ο πρώτος μήνας κάμψης
(-32,7%), από τον οποίο και μετά η αγορά αυτοκινήτου βρίσκεται σε συρρίκνωση.
Δεδομένου λοιπόν ότι από τον περασμένο Νοέμβριο τα στοιχεία ταξινομήσεων είναι ιδιαίτερα μειωμένα, κρίνεται ορθότερο η εφεξής σύγκριση της πορείας της αγοράς κάθε μήνα να πραγματοποιείται όχι με βάση τον αντίστοιχο μήνα προ ενός έτους (πχ. Νοέμβριος 2009, ως προς τον Νοέμβριο 2008, πρώτο μήνα της κρίσης), αλλά με βάση το μέσο όρο των αντίστοιχων μηνών της τετραετίας προ της κρίσης (πχ. Νοέμβριος 2009, ως προς το μέσο όρο Νοεμβρίου των ετών 2004-2007).
Η σύγκριση αυτή είναι η μόνη που αναδεικνύει την τεράστια και επώδυνη προσπάθεια των 1.600 εταιρειών επίσημης εισαγωγής και διανομής, αλλά και των υπολοίπων από τις 30.000 επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο χώρο του αυτοκινήτου, να διατηρήσουν τις επενδύσεις και την απασχόληση (90.000 εργαζόμενοι ή 3% επί του συνόλου) με τις λιγότερες δυνατό, για τις ίδιες και τη χώρα, συνέπειες, συνεισφέροντας ταυτόχρονα περίπου το 2,6% του ΑΕΠ.
Ο χώρος του αυτοκινήτου συνεισφέρει σημαντικά στα φορολογικά έσοδα, αφού τα τέλη κυκλοφορίας και το Τέλος Ταξινόμησης /ΦΠΑ των καινούργιων αυτοκινήτων καλύπτει περίπου το 5% των τακτικών εσόδων του προϋπολογισμού, ενώ η συμμετοχή των αυτοκινήτων στις εισαγωγές δεν ξεπερνά το 8% σε αξία, ακόμη και στην τρέχουσα περίοδο που το εμπορικό έλλειμμα μειώνεται από 15 σε 11% του ΑΕΠ.
Για όσους επόμενους μήνες διαρκούν οι επιπτώσεις της κρίσης ο ΣΕΑΑ θα δημοσιοποιεί τα μηνιαία στοιχεία της αγοράς με βάση την παραπάνω λογική.
Στον πίνακα της επόμενης σελίδας, παρουσιάζονται τα στοιχεία μέσου όρου ταξινομήσεων επιβατικών ανά μήνα της τετραετίας 2004-2007. Σημειώνεται ακόμη ότι κατά τους πρώτους δέκα μήνες του 2009, ακόμη και με το μέτρο της προσωρινής μείωσης του Τέλους Ταξινόμησης η αγορά αυτοκινήτου γνωρίζει μέση κάμψη 21,6%.
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΗΝΙΑΙΩΝ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΕΩΝ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΩΝ ΕΠΙΒΑΤΙΚΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Έτος | Ιανουάριος | Φεβρουάριος | Μάρτιος | Απρίλιος | Μάιος | Ιούνιος | Ιούλιος |Αύγουστος | Σεπτέμβριος | Οκτώβριος | Νοέμβριος | Δεκέμβριος|Σύνολο
2004 | 32.009 | 22.142 | 27.233 | 28.984 | 24.528 | 31.911 | 27.595 | 19.491 | 19.782 | 20.106 | 22.003 | 13.969 | 289.753
2005 | 31.742 | 20.480 | 25.616 | 26.279 | 23.733 | 25.598 | 26.379 | 20.818 | 19.418 | 18.754 | 19.145 | 11.771 | 269.733
2006 | 29.793 | 21.198 | 25.072 | 23.541 | 26.432 | 26.658 | 26.643 | 19.271 | 18.355 | 19.619 | 18.520 | 12.603 | 267.705
2007 | 31.694 | 19.846 | 27.786 | 22.616 | 29.261 | 28.326 | 27.868 | 21.524 | 19.369 | 21.088 | 19.976 | 10.414 | 279.768
2004-2007 (Μέσος όρος) | 31.310 | 20.917 | 26.427 | 25.355 | 25.989 | 28.123 | 27.121 | 20.276 | 19.231 | 19.892 | 19.911 | 12.189 | 276.740
2008 | 33.583 | 23.292 | 22.396 | 28.036 | 24.739 | 26.553 | 29.046 | 19.819 | 18.825 19.666 | 13.402 (-32,7%) | 7.938 (-34,9%) |267.295
2009 | 20.247 (-39,7%) | 15.592 (-33,1%) | 13.373 (-40,3%) | 14.376 (-48,7%) | 25.997 (+5,1%) | 24.372 (-8,2%) | 32.295 (+12,2%) | 22.845 (+15,3%) | 11.956 (-36,5%) | 11.720 (-40,4%)
Από: Γραφείο Τύπου ΣΕΑΑ (seaa.gr)