Μείωση της αγοράς αυτοκινήτου κατά 20% από τις αρχές του έτους. Αρνητικά έκλεισε και ο Νοέμβριος 2009 (-10%), παρά το γεγονός ότι ...
...«ενισχύθηκε» σημαντικά από τα προσωρινά μέτρα απόσυρσης.
Ένα χρόνο μετά την απότομη εδραίωση της οικονομικής κρίσης στην αγορά αυτοκινήτου, το Νοέμβριο του 2008, οι συνέπειες στον κλάδο αυτό συνεχίζουν να είναι δυσμενέστατες.
Στο σύνολο των πρώτων ένδεκα μηνών του 2009, Ιανουάριο με Νοέμβριο, κατά διαστήματα των οποίων ίσχυσαν και τα μέτρα της προσωρινής μείωσης του Τέλους Ταξινόμησης και της απόσυρσης, η αγορά αυτοκινήτου γνώρισε μέση κάμψη περίπου 20%.
Συγκρίνοντας τις ταξινομήσεις καινούργιων αυτοκινήτων του Νοεμβρίου που μόλις πέρασε, οι οποίες εκτιμώνται περίπου στις 18.000, με το μέσο όρο των αντίστοιχων μηνών της τετραετίας προ της κρίσης (Νοέμβριος 2004-2007: 19.911 μονάδες, βλ. πιο κάτω πίνακα), προκύπτει ότι η αγορά αυτοκινήτου διένυσε το 13ο μήνα κρίσης επίσης με κάμψη, κατά περίπου -10%. Η κάμψη αυτή θα ήταν πολύ μεγαλύτερη (με τη πραγματική ζήτηση να ανέρχεται σε περίπου 12-13.000 αυτοκίνητα, ήτοι με μείωση κατά 30-35%), αν δεν συμπεριλαμβάνονταν στις ταξινομήσεις Νοεμβρίου 2009 αυτές που πραγματοποιήθηκαν χάρη στην, έστω προσωρινή, εφαρμογή της απόσυρσης.
Η συνεχιζόμενη κρίση πλήττει βαρύτατα τις 1.600 εταιρείες επίσημης εισαγωγής και διανομής, αλλά και τις υπόλοιπες από τις 30.000 επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο χώρο του αυτοκινήτου. Η προσπάθεια των επιχειρήσεων του κλάδου του αυτοκινήτου, απέναντι σε αυτές τις συνεχώς μεταβαλλόμενες δυσμενείς συνθήκες, είναι να διατηρηθούν οι επενδύσεις και η απασχόληση (90.000 εργαζόμενοι ή 3% επί του συνόλου), σε έναν τομέα της οικονομίας που εισφέρει περίπου το 2,6% του ΑΕΠ.
Ο χώρος του αυτοκινήτου συνεισφέρει επίσης σημαντικά στα φορολογικά έσοδα, αφού τα τέλη κυκλοφορίας και το Τέλος Ταξινόμησης και το ΦΠΑ των καινούργιων αυτοκινήτων καλύπτουν περίπου το 5% των τακτικών εσόδων του προϋπολογισμού, ενώ η συμμετοχή των αυτοκινήτων στις εισαγωγές δεν ξεπερνά το 8% σε αξία (επιπλέον σημειώνεται ότι την τρέχουσα περίοδο το εμπορικό έλλειμμα μειώνεται από 15% σε 11% του ΑΕΠ).
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΗΝΙΑΙΩΝ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΕΩΝ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΩΝ ΕΠΙΒΑΤΙΚΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Έτος | Ιανουάριος | Φεβρουάριος | Μάρτιος | Απρίλιος | Μάιος | Ιούνιος | Ιούλιος | Αύγουστος | Σεπτέμβριος | Οκτώβριος | Νοέμβριος | Δεκέμβριος | Σύνολο
2004 | 32.009 | 22.142 | 27.233 | 28.984 | 24.528 | 31.911 | 27.595 | 19.491 | 19.782 | 20.106 | 22.003 | 13.969 | 289.753
2005 | 31.742 | 20.480 | 25.616 | 26.279 | 23.733 | 25.598 | 26.379 | 20.818 | 19.418 | 18.754 | 19.145 | 11.771 | 269.733
2006 | 29.793 | 21.198 | 25.072 | 23.541 | 26.432 | 26.658 | 26.643 | 19.271 | 18.355 | 19.619 | 18.520 | 12.603 | 267.705
2007 | 31.694 | 19.846 | 27.786 | 22.616 | 29.261 | 28.326 | 27.868 | 21.524 | 19.369 | 21.088 | 19.976 | 10.414 | 279.768
2004-2007 (Μέσος όρος) | 31.310 | 20.917 | 26.427 | 25.355 | 25.989 | 28.123 | 27.121 | 20.276 | 19.231 | 19.892 | 19.911 | 12.189 | 276.740
2008 | 33.583 | 23.292 | 22.396 | 28.036 | 24.739 | 26.553 | 29.046 | 19.819 | 18.825 | 19.666 | 13.402 (-32,7%) | 7.938(-34,9%) | 267.295 |
2009 | 20.247(-39,7%) | 15.592 (-33,1%) | 13.373 (-40,3%) | 14.376 (-48,7%) | 25.997(+5,1%) | 24.372 (-8,2%) | 32.295(+12,2%) | 22.845 (+15,3%) | 11.956 (-36,5%) | 11.720 (-40,4%) | ~ 18.000 (~ -10%)*
* Οι ταξινομήσεις του Νοεμβρίου 2009 παρουσιάζονται κατά προσέγγιση, δεδομένου ότι βασίζονται στη συλλογή στοιχείων από την αγορά και όχι σε επιβεβαιωμένα στοιχεία του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
seaa.gr